Agencje reklamowe i domy mediowe 2012
2012-06-01 08:56
Przeczytaj także: Jak branża turystyczna inwestuje w reklamę?
Jak pisze Interaktywnie.com w nowym raporcie, do końca roku uda się odrobić reklamowe straty. Niewykluczone jednak, że będziemy świadkami spektakularnych konsolidacji sił. Wartość rynku reklamowego w Polsce to ponad 7 miliardów złotych.Szacunki domów mediowych różnią się jednak od siebie wyraźnie. Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartość reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych. Zdecydowanie bardziej odważne wyliczenia zaprezentował w kwietniu dom mediowy MPG, podając kwotę 7,78 miliarda złotych. Niezależnie od stosowanej metodologii, autorzy badań zgadzają się, że ubiegłoroczny wzrost wydatków oscylował w okolicy 2 procent dla całego rynku - podaje Interaktywnie.com. To niewielki wzrost, którego przyczyn - jak podkreślają analitycy domów mediowych - upatrywać należy w niespodziewanie słabych wynikach stacji telewizyjnych.
- Wydatki w telewizji zwiększyły się tylko o 0,6 procent, podczas gdy rok wcześniej wzrost wyniósł aż 7,2 procent. Po pierwszym od prawie dwóch lat spadku w trzecim kwartale o 1 procent, czwarty kwartał przyniósł jeszcze większą korektę wydatków reklamowych w tym medium. Spadek inwestycji wyniósł aż - 4,2 procent - podają autorzy raportu rocznego domu mediowego Starlink.
- Na tak słaby wynik największy wpływ miały redukcje budżetów w największych stacjach: TVP, Polsat i TVN. W tych kanałach TV w czwartym kwartale 2011 roku zanotowano spadek na poziomie - 9,8 procent, głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów w sektorze FMCG.
fot. mat. prasowe
Wartość rynku reklamy w Polsce w 2011 roku
Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartosc reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych
Telewizja wciąż jednak jest niedoścignionym liderem, jeśli chodzi o ujęcie kwotowe czytamy w raporcie. Prawie połowa pieniędzy, przeznaczona na reklamę w Polsce trafia właśnie tutaj. Drugi pod względem wartości wydatków internet przyciąga budżety o łącznej wartości dwuipółkrotnie mniejszej niż szklany ekran.
Internet nadal najszybszy
Jeśli chodzi o dynamikę wydatków na reklamę w poszczególnych rodzajach mediów, nadal niekwestionowanym liderem jest internet. W ubiegłym roku reklamodawcy wydali tu o prawie 19 procent więcej, niż rok wcześniej. Dom mediowy Starlink podkreśla, że głównym motorem napędowym były w 2011 roku wydatki na reklamę w wyszukiwarkach, czyli SEM. Wzrost tylko w tym segmencie przekroczył 26 procent w skali roku.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę w 2011 roku w podziale na media
Telewizja wciaz jednak jest niedoscignionym liderem, jesli chodzi o ujecie kwotowe
Rekordowy wzrost odnotowała natomiast reklama w kinach - o 18,3 procent. Z kolei dwucyfrowe spadki wydatków dotknęły prasę. Reklamodawcy wydali w magazynach o 15,4 procent mniej, niż przed rokiem. Dzienniki odnotowały największą od wielu lat stratę, na poziomie 19,5 procent.
- Wyraźnie obserwujemy przenoszenie budżetów z prasy do internetu oraz lekkie umocnienie radia i kina - komentują w kwartalnym raporcie analitycy Starlinka.
![Reklama cyfrowa lokomotywą rynku [© paffy - Fotolia.com] Reklama cyfrowa lokomotywą rynku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-reklamowa/Reklama-cyfrowa-lokomotywa-rynku-243100-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)