Tydzień 12/2005 (21-27.03.2005)
2005-03-29 08:02
Przeczytaj także: Tydzień 12/2005 (21-27.03.2005)
-
Spór o uwolnienie rynku usług zakończył się decyzją o zmodyfikowaniu dyrektywy przygotowanej przez Komisję Europejską.
-
W opinii MFW w tym roku deficyt we włoskiej gospodarce wyniesie 3,6%, a w 2006 roku przekroczy 4%PKB.
-
Koszty poniesione przez państwo czeskie zwiazane z przejsciem na wolny rynek, a szczególnie związane z restrukturyzacją i prywatyzacją przedsiębiorstw szacowane sa na 80 mld zł. Sprywatyzowano majatek wartości 200mld zł. Według tych ocen korupcja i skradziony podczas transformacji majątek szacowane są na ponad 50 mld zł.
-
Bezpośrednie inwestycje gospodarcze w Czechach wyniosły w roku ubiegłym ok. 3 mld USD, czyli prawie dwa razy więcej niż w roku ubiegłym. Trzy czwarte tych inwestycji pochodzi z Unii Europejskiej.
-
Niemcy, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania zainwestują 16 mld euro w rozwój Eurofightera, wojskowego samolotu wielozadaniowego.
-
Francja zażądała od Brukseli opracowania nowej dyrektywy w sprawie liberalizacji rynku usług.
-
Czeskie linie lotnicze CSA zamierzają w tym roku wydzierżawić 4 samoloty Airbusa i 12 dalszych kupić w latach 2006-8.
- Czeski rząd uważa, ze realny termin wprowadzenia euro to rok 2010.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
JESZCZE RAZ O RUROCIAGU ODESSA-BRODY-PŁOCK I NIECO O UNIJNYCH PROBLEMACH
Ukraina przeżywa swoje przysłowiowe 5 minut. Duża aktywność polityczna nowych władz i świeża pamięć niedawnych wydarzeń politycznych w tym kraju wpływa na utrzymujący się wysoki poziom zainteresowania tym krajem. Wizyty polityczne z unijnych krajów podtrzymują to zainteresowanie. Jednak jak dotąd z Brukseli nie nadszedł sygnał precyzujacy termin przystąpienia tego kraju do Unii. Zwiazane to jest z dużą dbałościa o stosunki Unii z Rosją.
Cztery lata temu Ukraina wybudowała rurociąg Odessa-Brody. Prawie trzy lata trwał flirt polsko-ukraiński na temat transportu tym rurociagiem kaspijskiej ropy do Polski. Ostatecznie rurociag pracuje, ale transportuje rosyjska ropę z Brodów do Odessy, a tam jest ona ładowana na tankowce. Po zmianie rządu w Kijowie odżyły nadzieje na ograniczenie naszej zależności od dostaw rosyjskiej ropy. Znowu otrzymaliśmy kolejne obietnice i powstała nawet polsko-ukraińska spółka Sarmatia, powołana przez PERN Przyjaźń i Ukratransnaft. Spółka otrzymała unijne dotacje na przygotowanie biznesplanu przedłużonego do Płocka rurociągu. Ma on mieć długość 540km (90 km z Brodów do polskiej granicy i 460 km dalej do Płocka). Ma transportować na początku 15 mln ton ropy, a docelowo 25 mln ton. Budowa ma trwać dwa lata i ma zacząć się w 2006 roku. Rurociąg ma rozpocząć pracę na przełomie 2008 i 2009 roku. A jak będzie tym razem zobaczymy...
Przeczytaj także:
Tydzień 12/2005 (21-27.03.2005)
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy