eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyInstytucje badania rynku i opinii II 2005

Instytucje badania rynku i opinii II 2005

2005-03-30 00:01

Instytucje badania rynku i opinii II 2005

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Raporty sporządzane przez instytucje badania rynku i opinii stanowią częstą inspirację dla autorów artykułów prasowych. Są bogatym źródłem wiedzy o naszym społeczeństwie, a wyniki, nierzadko zaskakujące, mogą być doskonałą ilustracją dla opisywanych przez dziennikarzy wydarzeń.

Przeczytaj także: Instytucje badania rynku i opinii I 2005

Serwis eprasa.com podjął się sprawdzenia, o których badaniach tych instytucji pisano w ciągu ostatniego miesiąca najczęściej. Sprawdził także, czyje badania najbardziej interesowały dziennikarzy i publicystów. Monitorowaliśmy polską prasę pod kątem 12 instytucji badania rynku i opinii: ACNielsen, AGB Polska, ARC Rynek i Opinia, CASE, CBOS, Gfk Polonia, Ipsos, IQS and QUANT, PBS Sopot, Pentor, SMG/KRC oraz TNS OBOP.

W okresie od 1 do 28 lutego 2005 r. we wszystkich monitorowanych przez nas czasopismach – obejmujących 98% czytelnictwa prasy w Polsce – ukazało się 751 artykułów, które nawiązywały do różnych badań przeprowadzonych przez wymienione instytucje. W ogólnopolskich gazetach codziennych ukazało się 243 (32,4 proc.) z ogólnej liczby takich artykułów, w ogólnopolskich tygodnikach – 65 (8,7 proc.), a w miesięcznikach – 104 artykuły (13,8 proc.).

Spośród wszystkich firm badawczych najczęściej pisano o badaniach CBOS, którego nazwę wymieniono w 252 publikacjach (33,6 proc. wszystkich). Tak jak w poprzednich miesiącach, CBOS zdystansował pozostałe firmy, jednak już nie w tak dużym stopniu. Nazwę drugiej w rankingu firmy badawczej – TNS OBOP – wymieniono w 211 artykułach (28,1 proc.). Na trzeciej pozycji ponownie znalazł się Pentor ¬– 95 artykułów (12,6 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się: SMG/KRC ¬(70 artykułów – 9,3 proc.), Gfk Polonia (42 artykuły – 5,6 proc.), ACNielsen (39 artykułów – 5,2 proc.), PBS Sopot (38 artykułów – 5,1 proc.), AGB Polska (31 artykułów – 4,1 proc.), IQS and QUANT (10 artykułów – 1,3 proc.), ARC Rynek i Opinia (10 artykułów – 1,3 proc.). Nazwa instytutu CASE wystąpiła zaledwie w dwóch artykułach; obydwie dotyczyły zakończenia działalności przez tę firmę.

W lutym nie nastąpiły znaczne zmiany w czołówce tego rankingu w stosunku do danych ze stycznia. Największy wzrost odnotował ACNielsen, który wystąpił w 21 publikacjach więcej niż w styczniu (co oznacza 123-procentowy wzrost), Pentor – 18 artykułów więcej (wzrost 24-procentowy) oraz Gfk Polonia – 22 artykułów więcej (wzrost 110-procentowy). Największy spadek odnotowały: AGB Polska – 21 artykułów mniej (spadek 47-procentowy) oraz CBOS – 20 artykułów mniej (spadek 7-procentowy).


* Suma liczebności przekracza ogólną liczbę artykułów ze względu na możliwość wystąpienia nazw kilku firm w jednym artykule.

Wszystkie badania, na które powoływano się w prasie, podzielono na kilka grup tematycznych: badania społeczno-polityczne, badania konsumenckie, badania TeFB2B, badania mediów, badania medyczne, metodologie, inne.

Najczęściej, bo w aż 431 publikacjach (57,4 proc. wszystkich), przytaczano wyniki badań dotyczących tematyki społeczno-politycznej. Spektrum badanych kwestii było bardzo rozległe, jakkolwiek niektóre skupiały szczególną uwagę. W związku ze zbliżającymi się wyborami, zarówno parlamentarnymi jak i prezydenckimi, z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej publikacji powołujących się na sondaże przedwyborcze. Jednakże w lutym – zapewne z racji mniejszej liczby dni w tym miesiącu – takich publikacji pojawiło się trochę mniej niż w styczniu. Tym razem 31 proc. spośród artykułów zakwalifikowanych przez nas do tej tematyki dotyczyło kwestii wyborczych.

 

1 2

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: