Instytucje badania rynku i opinii II 2005
2005-03-30 00:01
© fot. mat. prasowe
Raporty sporządzane przez instytucje badania rynku i opinii stanowią częstą inspirację dla autorów artykułów prasowych. Są bogatym źródłem wiedzy o naszym społeczeństwie, a wyniki, nierzadko zaskakujące, mogą być doskonałą ilustracją dla opisywanych przez dziennikarzy wydarzeń.
Przeczytaj także: Instytucje badania rynku i opinii I 2005
Serwis eprasa.com podjął się sprawdzenia, o których badaniach tych instytucji pisano w ciągu ostatniego miesiąca najczęściej. Sprawdził także, czyje badania najbardziej interesowały dziennikarzy i publicystów. Monitorowaliśmy polską prasę pod kątem 12 instytucji badania rynku i opinii: ACNielsen, AGB Polska, ARC Rynek i Opinia, CASE, CBOS, Gfk Polonia, Ipsos, IQS and QUANT, PBS Sopot, Pentor, SMG/KRC oraz TNS OBOP.W okresie od 1 do 28 lutego 2005 r. we wszystkich monitorowanych przez nas czasopismach – obejmujących 98% czytelnictwa prasy w Polsce – ukazało się 751 artykułów, które nawiązywały do różnych badań przeprowadzonych przez wymienione instytucje. W ogólnopolskich gazetach codziennych ukazało się 243 (32,4 proc.) z ogólnej liczby takich artykułów, w ogólnopolskich tygodnikach – 65 (8,7 proc.), a w miesięcznikach – 104 artykuły (13,8 proc.).
Spośród wszystkich firm badawczych najczęściej pisano o badaniach CBOS, którego nazwę wymieniono w 252 publikacjach (33,6 proc. wszystkich). Tak jak w poprzednich miesiącach, CBOS zdystansował pozostałe firmy, jednak już nie w tak dużym stopniu. Nazwę drugiej w rankingu firmy badawczej – TNS OBOP – wymieniono w 211 artykułach (28,1 proc.). Na trzeciej pozycji ponownie znalazł się Pentor ¬– 95 artykułów (12,6 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się: SMG/KRC ¬(70 artykułów – 9,3 proc.), Gfk Polonia (42 artykuły – 5,6 proc.), ACNielsen (39 artykułów – 5,2 proc.), PBS Sopot (38 artykułów – 5,1 proc.), AGB Polska (31 artykułów – 4,1 proc.), IQS and QUANT (10 artykułów – 1,3 proc.), ARC Rynek i Opinia (10 artykułów – 1,3 proc.). Nazwa instytutu CASE wystąpiła zaledwie w dwóch artykułach; obydwie dotyczyły zakończenia działalności przez tę firmę.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
* Suma liczebności przekracza ogólną liczbę artykułów ze względu na możliwość wystąpienia nazw kilku firm w jednym artykule.
Wszystkie badania, na które powoływano się w prasie, podzielono na kilka grup tematycznych: badania społeczno-polityczne, badania konsumenckie, badania TeFB2B, badania mediów, badania medyczne, metodologie, inne.
Najczęściej, bo w aż 431 publikacjach (57,4 proc. wszystkich), przytaczano wyniki badań dotyczących tematyki społeczno-politycznej. Spektrum badanych kwestii było bardzo rozległe, jakkolwiek niektóre skupiały szczególną uwagę. W związku ze zbliżającymi się wyborami, zarówno parlamentarnymi jak i prezydenckimi, z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej publikacji powołujących się na sondaże przedwyborcze. Jednakże w lutym – zapewne z racji mniejszej liczby dni w tym miesiącu – takich publikacji pojawiło się trochę mniej niż w styczniu. Tym razem 31 proc. spośród artykułów zakwalifikowanych przez nas do tej tematyki dotyczyło kwestii wyborczych.
Przeczytaj także:
Instytucje badania rynku i opinii III 2005
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sondaże, instytucje badania rynku i opinii, raporty, monitoring mediów, badania