Najcenniejsze marki świata 2012 - handel detaliczny
2012-06-04 12:20
Najcenniejsze marki świata 2012 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2011 - handel detaliczny
Czołowa marka sektora handlu detalicznego, Walmart, z powodzeniem poradziła sobie z wyzwaniami wynikającymi z „ucyfrowienia” konsumentów, którzy mają obecnie stały dostęp do jej rywali. Walmart zbudował swoją ofertę wokół wszelkich możliwych punktów kontaktu z konsumentem (tzw. touchpoints). Marka udoskonaliła obsługę klienta, oferując w swoich sklepach dostęp do bezprzewodowego Internetu, zmieniła strukturę portfela pod kątem aktywności w Internecie i w realu oraz zaoferowała posiadaczom telefonów komórkowych możliwość zamawiania towarów bezpośrednio z aparatów telefonicznych i zapłaty przy odbiorze w sklepie, jeżeli nie chcą lub nie mogą korzystać z płatności kartą kredytową.Dzięki tej strategii Walmart przesunął się o jedno miejsce w rankingu sieci detalicznych i mimo spadku wartości o 8% zepchnął z pierwszego miejsca sieć Amazon. Wartość marki Walmart wynosi obecnie 34,4 mld USD, natomiast Amazon stracił 9% wartości, spadając do 34 mld USD.
Zlecone przez WPP badanie BrandZ Top 100, zrealizowane przez Millward Brown Optimor, pozwala wskazać 100 najcenniejszych marek świata i stworzyć ich ranking według kryterium wartości pieniężnej. Podstawą rankingu jest analiza oparta na danych finansowych w połączeniu z pomiarem siły marek w badaniach konsumenckich.
„Do wzrostu wartości marki Walmart przyczyniła się jej międzynarodowa ekspansja, w tym także na rynki Afryki, który jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się regionów – Walmart nabył tam sieć Massmart” – zwraca uwagę Peter Walshe, dyrektor ds. rankingu BrandZ w firmie Millward Brown. Atrakcyjność sektora detalicznego jest nadal wysoka. Tradycyjne sieci internetowe jak Amazon tworzą sklepy „w realu”, a firma Apple rozwinęła sieć punktów sprzedaży detalicznej, dawno zapominając o czasach, kiedy prowadziła tylko kilka flagowych sklepów firmowych. Sieć Tesco wyhamowała ostatnio tempo ekspansji fizycznej i na nowo zwróciła uwagę na jakość obsługi klienta. Sieć ta ogłosiła niedawno, że planuje zatrudnić jeszcze 8 tys. pracowników bezpośredniej obsługi klienta w samej Wielkiej Brytanii.
„Jakość obsługi staje się ważnym elementem tego, co nazywamy doświadczeniem konsumenckim (consumer experience)” – mówi dalej Walshe. „Jakość obsługi bezpośredniej w sklepach stała się w tym roku oczkiem w głowie wielu sieci handlowych, w tym takich brytyjskich gigantów jak Marks & Spencer czy Tesco, a dzięki inwestycjom w nowe technologie można wyposażyć pracowników w lepszą wiedzę. Koncepcja detalicznej obsługi wielokanałowej oznacza, że sieć zapewnia obsługę także w sytuacjach, gdy klienci robią zakupy przez Internet, jednocześnie w tym czasie, kiedy fizycznie przebywają w sklepie. Sieci takie jak John Lewis i Tesco w Wielkiej Brytanii czy Walmart w USA oferują obecnie bezpłatny bezprzewodowy Internet w swoich sklepach”.
fot. mat. prasowe
Najcenniejsze marki świata 2012
Informacje o badaniu
Ranking BrandZ Top 100 to jedyne badanie wartości marek na świecie, w którym uwzględnia się opinie klientów na temat kupowanych marek, w połączeniu z rygorystyczną analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analitycznych oraz profili ryzyka. Raport z badania, dostępny w Internecie, zawiera ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów, w tym sektora handlu detalicznego.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)