Praca w branży PR V 2012
2012-06-13 12:41
Miejsca oferowanej pracy wg województw © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Praca w branży PR IV 2012
Według danych PRoto.pl jeszcze styczniu tego roku pojawiły się 203 ogłoszenia dla specjalistów od komunikacji. W maju natomiast było ich raptem 135. Spadek spowodowany jest głównie słabszą akcją rekrutacyjną agencji PR-owych. Jeszcze do niedawna napędzały rynek pracy, teraz zaś z miesiąca na miesiąc wygaszają poszukiwanie nowych pracowników. W marcu aż 61 proc. ogłoszeń pochodziło właśnie od nich, miesiąc później – 57 proc. W maju oferty agencji to już tylko połowa tortu. Wszystko to przy topniejącej liczbie ogłoszeń ogółem. Co ciekawe, coraz aktywniejsi są pośrednicy.„Euro 2012 przyniosło wyraźne ożywienie jeśli chodzi o liczbę kontraktów dla agencji public relations. Siłą rzecz przełożyło się to na wzrost zatrudnienia. Następne miesiące będą zapewne podobne do maja” – zauważa Bartosz Sawicki, redaktor naczelny PRoto.pl. „W wakacje, które tradycyjnie są okresem poszukiwania praktykantów i osób na zastępstwo, nie należy spodziewać wielkiego wzrostu liczby ofert. Właśnie ze względu na Mistrzostwa ten sezon zaczął się wcześniej. Następne wzrosty nastąpią dopiero jesienią w momencie rozpisywania nowych przetargów” - dodaje.
Coraz gorsza jest także sytuacja specjalistów. Jeszcze w kwietniu, który był rekordowy w 2012, skierowane do nich było 34 proc. ogłoszeń. Miesiąc później ten odsetek był o 6 proc. niższy. Z wyspecjalizowanych usług rekrutacyjnych korzystało jak dotąd średnio 5 proc. firm i agencji poszukujących PR-owców. W maju było ich dwukrotnie więcej.
fot. mat. prasowe
Kto kogo szuka
„Do tej pory korzystanie z usług zewnętrznych rekruterów nie było w zwyczaju branży, teraz dzieje się tak coraz częściej. Dlaczego? Branża coraz bardziej się zacieśnia, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę poszczególne sektory czy stanowiska wyższego szczebla. Ogłoszenie na konkretne stanowisko w konkretnej firmie może wyglądać jak wymówienie napisane dla dotychczasowego pracownika. Co więcej, firmy niechętnie nagłaśniają rekrutacje właśnie na stanowiska dyrektorskie czy specjalistyczne, żeby móc poinformować media o nowym PR-owcu, gdy i jeśli uznają to za stosowne” - podkreśla Kinga Kubiak, dyrektor wydawnicza PRoto.pl.
Z raportu wynika również, że w maju najwięcej ogłoszeń (93 oferty) pochodziło z województwa mazowieckiego. Wśród nich 91 dotyczyło pracy w Warszawie. Po 10 ogłoszeń pochodziło z województw: dolnośląskiego (wszystkie ogłoszenia z Wrocławia) i małopolskiego. W tym przypadku wszystkie ogłoszenia również dotyczyły jednego miasta – Krakowa. Na poniższej infografice nie uwzględniono 3 ogłoszeń. Jedno dotyczyło pracy na terenie całej Polski, dwa – pracy za granicą.
fot. mat. prasowe
Miejsca oferowanej pracy wg województw
Najczęściej wymaganym przez pracodawców językiem obcym był angielski. Wzmianka o nim pojawiła się w 104 ogłoszeniach (77 proc. ogółu ofert). W 4 ogłoszeniach wspomniano o rosyjskim, w 3 – o francuskim.
fot. mat. prasowe
Wymagana znajomość języków obcych
Wśród przeanalizowanych ogłoszeń opublikowanych przez agencje najwięcej dotyczyło pracy dla branży interaktywnej. Po 2 oferty dotyczyły pracy dla firm z sektora finansowo-ubezpieczeniowego, IT oraz marketingowego.
fot. mat. prasowe
Specjalizacja-agencje
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)