Spam w V 2012 r.
2012-06-21 13:16
Przeczytaj także: Spam w IV 2012 r.
W maju organizacje finansowe (24,5%) odzyskały swój status najatrakcyjniejszego celu phisherów: liczba ataków na konta w bankach i systemach e-płatności zwiększyła się o 0,9 punktu procentowego w porównaniu z kwietniem.
Lider zeszłego miesiąca – portale społecznościowe – spadł na drugie miejsce, mimo że jego udział był zaledwie o 0,08 punktu procentowego mniejszy niż udział sektora finansowego. Mimo że w maju łączny udział ataków na portale społecznościowe zmniejszył się o niemal 4,5 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem, celem około 20% wszystkich ataków phishingowych był Facebook. Świadczy to o tym, że mimo ogólnego spadku zainteresowania portalami społecznymi Facebook pozostaje jednym z głównych celów phisherów.
W maju odsetek ataków na gry online pozostał niezmieniony. Jednocześnie sklepy internetowe i aukcje elektroniczne odnotowały wzrost odsetka ataków phishingowych o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Udział innych kategorii zmienił się nieznacznie – w granicach 1,5 punktu procentowego.
Spam według kategorii
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii, maj 2012 r.
W maju stały wzrost odnotowała kategoria „Finanse osobiste” (+3,9 punktu procentowego), która w miesiącu tym uplasowała się na drugim miejscu, podczas gdy udział kategorii „Oszustwa komputerowe” zmniejszył się o 2,8 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Zmniejszył się również udział kategorii “Hazard” (-2,4 punktu procentowego). Ogólnie, w maju liczba oszukańczych wiadomości e-mail w angielskojęzycznym spamie utrzymała się na wysokim poziomie mimo niewielkiego spadku.
Biorąc pod uwagę zbliżający się sezon wakacyjny, nastąpił znaczny i dość nieoczekiwany spadek udziału kategorii „Podróże i turystyka” (-3,6 punktu procentowego) w porównaniu z kwietniem.
Podsumowanie
W maju odsetek spamu w ruchu pocztowym odnotował znaczny spadek. Mogło to być spowodowane wahaniami sezonowymi. W takim przypadku ilość spamu utrzyma się na niskim poziomie aż do sierpnia. Jednak może to być również zjawisko ogólne – w takim przypadku udział spamu w ruchu pocztowym wkrótce spadnie do poziomu poniżej 70%. W liczbach absolutnych zmniejszenie się udziału o 3,4 punktu procentowego to poważny spadek, który odpowiada za około 15% całkowitej ilości spamu.
W maju odnotowaliśmy nietypowe zachowanie w obrębie kategorii „Podróże i turystyka”. Trudno powiedzieć, czy udział spamu z tej kategorii wzrośnie w czerwcu: sezon wakacyjny zawsze był katalizatorem tego rodzaju niechcianych e-maili, jednak masowe wysyłki oferujące wakacje nad morzem zwykle dominują w maju. Ten rok był pod tym względem wyjątkowy.
Mimo że portale społecznościowe ustąpiły miejsca instytucjom finansowym w rankingu najpopularniejszych celów ataków phishingowych, około 20% wszystkich ataków phishingowych było skierowanych na użytkowników Facebooka. Wygląda na to, że oprócz intensywniejszego korzystania z gier online oraz portali społecznościowych phisherzy dostrzegają związek między początkiem letnich wakacji dla szkół i uniwersytetów a zakupami online. Przynajmniej w maju udział ataków phishingowych na ten sektor zwiększył się znacząco.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)