eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka VI 2012

Koniunktura konsumencka VI 2012

2012-06-25 12:40

Koniunktura konsumencka VI 2012

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej © fot. mat. prasowe

W czerwcu 2012 r. zanotowano różnokierunkowe tendencje nastrojów konsumenckich społeczeństwa. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, w czerwcu 2012 r. poprawił się o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -28,5 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 3,0 pkt proc. od wyniku z czerwca poprzedniego roku - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2012

Niewielka poprawa bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w czerwcu 2012 r., podobnie jak w poprzednim miesiącu, spowodowana została pozytywnymi tendencjami ocen większości badanych czynników.

W czerwcu zanotowano przede wszystkim mniej negatywne oceny zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 3,8 pkt proc.). Poprawiły się także, podobnie jak w poprzednim miesiącu, oceny oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 1,2 pkt proc.) oraz sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 0,7 pkt proc.).

Nieznacznie negatywny wpływ na tendencje konsumpcji indywidualnej miały oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 1,0 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 0,6 pkt proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w czerwcu 2012 r. stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6 pkt proc. i ukształtował na poziomie –35,3 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 6,7 pkt proc.

Niekorzystny kierunek zmian wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, spowodowany został głównie przez znaczne pogorszenie się ocen oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia w kraju (o 7,8 pkt proc.), a także ocen dotyczących perspektyw oszczędzania pieniędzy (o 0,5 pkt proc.).

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. ukształtował się na poziomie –29,3 pkt proc.


Z danych kwartalnych wynika, że w II kwartale 2012 r. nastroje konsumenckie społeczeństwa ukształtowały się na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału oraz niższym niż w II kwartale 2011 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. ukształtował się na poziomie –29,3 pkt proc. i był niższy o 0,3 pkt proc. od wyniku z poprzedniego kwartału oraz o 3,0 pkt proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. poprawił się o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i ukształtował na poziomie –34,6 pkt proc. Poziom tego wskaźnika w porównaniu do II kwartału 2011 r. był niższy o 5,9 pkt proc.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: