Koniunktura konsumencka VI 2012
2012-06-25 12:40
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej © fot. mat. prasowe
W czerwcu 2012 r. zanotowano różnokierunkowe tendencje nastrojów konsumenckich społeczeństwa. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, w czerwcu 2012 r. poprawił się o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -28,5 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 3,0 pkt proc. od wyniku z czerwca poprzedniego roku - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2012
Niewielka poprawa bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w czerwcu 2012 r., podobnie jak w poprzednim miesiącu, spowodowana została pozytywnymi tendencjami ocen większości badanych czynników.W czerwcu zanotowano przede wszystkim mniej negatywne oceny zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 3,8 pkt proc.). Poprawiły się także, podobnie jak w poprzednim miesiącu, oceny oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 1,2 pkt proc.) oraz sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 0,7 pkt proc.).
Nieznacznie negatywny wpływ na tendencje konsumpcji indywidualnej miały oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 1,0 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (pogorszenie ocen o 0,6 pkt proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w czerwcu 2012 r. stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6 pkt proc. i ukształtował na poziomie –35,3 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 6,7 pkt proc.
Niekorzystny kierunek zmian wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, spowodowany został głównie przez znaczne pogorszenie się ocen oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia w kraju (o 7,8 pkt proc.), a także ocen dotyczących perspektyw oszczędzania pieniędzy (o 0,5 pkt proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Z danych kwartalnych wynika, że w II kwartale 2012 r. nastroje konsumenckie społeczeństwa ukształtowały się na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału oraz niższym niż w II kwartale 2011 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. ukształtował się na poziomie –29,3 pkt proc. i był niższy o 0,3 pkt proc. od wyniku z poprzedniego kwartału oraz o 3,0 pkt proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w II kwartale 2012 r. poprawił się o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i ukształtował na poziomie –34,6 pkt proc. Poziom tego wskaźnika w porównaniu do II kwartału 2011 r. był niższy o 5,9 pkt proc.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)