Mapa Rynku Pracy - Luty 2005
2005-04-04 11:15
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mapa Rynku Pracy - Styczeń 2005
Poprawa w gospodarce i utrzymujący się na przyzwoitym poziomie wzrost gospodarczy nie mają odzwierciedlenia w nastrojach Polaków. Z badania przeprowadzonego przez BBC Worldservice ponad połowa mieszkańców naszego kraju negatywnie ocenia sytuację polskiej gospodarki. Lepiej oceniamy sytuację na świecie; 31% badanych stwierdziło, że sytuacja gospodarki światowej poprawia się.Nie wszystkie branże na polskim rynku odnotowały poprawę. Ciągle pogarsza się sytuacja w sektorze motoryzacyjnym. Luty był kolejnym miesiącem, w którym spadła liczba sprzedanych nowych samochodów. Firmy z tej branży na próżno kuszą konsumentów promocjami – Polacy ciągle kupują używane auta w krajach UE.
Na rynku pracy na razie bez zmian. Odczuwalna lekka poprawa nie zwiększa się ani nie zmniejsza. W styczniu zatrudnienie wzrosło o 1,4%. Analitycy prognozują ożywienie w inwestycjach – z badań Narodowego Banku Polskiego wynika, że duża ilość przedsiębiorców planuje inwestycje na pierwszy kwartał 2005 roku. Może to poprawić sytuację na rynku pracy, choć nie wszyscy analitycy są w tej kwestii optymistami.
Praca w internecie
Średnia liczba nowych ofert pracy, które pojawiły się we wrześniu w internecie w poszczególnych portalach:
- Aaaby.pl - 2172
- Jobs.pl - 1683
- Jobpilot - 2500
- onet.pl - 3746
- pracuj.pl - 1949
- topbjobs - 420
- wp.pl - 3193
źródło: portale.
Informujemy, że Hudson nie ponosi odpowiedzialności za dane pochodzące od poszczególnych portali.
Branże
Liczba badanych ogłoszeń w lutym wyniosła 2026. Branżą, która opublikowała ich najwięcej została ponownie branża produkcyjno – przemysłowa. Pracodawcy do niej należący zamieścili 309 ofert pracy, co dało temu sektorowi 15% udział we wszystkich badanych ogłoszeniach. Branża ta od wielu miesięcy pozostaje najbardziej aktywną w poszukiwaniu nowych pracowników i przoduje pod względem ilości zamieszczanych ofert. W lutym na drugiej pozycji z 11% znalazły się usługi. Liczba ogłoszeń pochodzących z firm usługowych nieznacznie się zmniejszyła i wyniosła 230.
fot. mat. prasowe
Po styczniowym wzroście zmalała liczba ofert w branży IT&Telecom. Pracodawcy z tej branży zamieścili 177 ogłoszeń, co dało firmom z sektora teleinformatycznego prawie 9% udział w rynku. Na takim samym poziomie kształtowała się w lutym liczba ofert zamieszczonych przez branżę mediów i reklamy.
Branża handlowa odnotowała w lutym największy spadek liczby zamieszczonych ogłoszeń. W omawianym miesiącu pojawiło się ich 169. Wskutek tego udział procentowy tej branży w rynku ogłoszeń zmalał z 10% w styczniu do 8% w omawianym miesiącu.
Podobną liczbę ogłoszeń (166) zamieścili pracodawcy z logistyki. Tutaj jednak liczba ofert w porównaniu do stycznia nie spadła tak znacznie.
Stanowiska
Pierwsza trójka stanowisk, na które najchętniej zatrudniają pracodawcy nie uległa zmianie w stosunku do stycznia. Grupą ciągle najbardziej poszukiwaną pozostają sprzedawcy. Ponad 38% badanych lutowych ogłoszeń dotyczyło działów sprzedaży. Zainteresowaniem pracodawców cieszyli się także pracownicy finansów i księgowości (11% wszystkich badanych ogłoszeń) oraz rzemiosła, czyli grupy, do której zaliczamy w badaniu: pracowników gastronomii, kelnerów, agentów ochrony, oraz specjalistów takich jak: elektrycy, tokarze, zbrojarze i frezerzy. Ta ostatnia grupa zanotowała 10% udział w badanych ofertach.
fot. mat. prasowe
Pracownicy administracji – czyli asystentki, sekretarki oraz office managerowie mogli liczyć na 136 ofert. Grupa ta utrzymała prawie 7% udział w badanych ogłoszeniach.
Pracodawcy poszukiwali także logistyków (110 ofert), pracowników produkcji (108 ofert), oraz przedstawicieli wolnych zawodów – głównie redaktorów oraz lekarzy różnych specjalności. Firmy zamieściły 81 ogłoszeń dla ostatniej grupy stanowisk.
oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources