Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
2012-06-29 14:01
Przeczytaj także: Co hamuje rozwój rynku telekomunikacyjnego?
Ze względu na duże nasycenie rynku telefonii ruchomej możliwości wzrostu liczby użytkowników są mocno ograniczone. W przyszłości wzrost penetracji rynku będzie w głównej mierze zależał od klientów, którzy decydować się będą na posiadanie więcej niż jednej karty SIM. Dodatkowo operatorzy będą podejmować starania mające na celu migrację własnych klientów pre-paid w kierunku usług abonamentowych. Działania te będą miały na celu zwiększenie ARPU (wyższe w segmencie post-paid), przywiązanie klienta do swoich usług i w konsekwencji zmniejszenie migracji z sieci. Często elementem mającym skłonić klienta do korzystania z usług abonamentowych operatora jest już nie tylko cena ale i subsydiowany sprzęt. Oferty zawierające coraz większe darmowe pakiety usług oraz smartfony oferowane w niższych cenach mają skłonić użytkownika do podpisania umowy na określony czas oraz do większego korzystania z usług operatora, przede wszystkim z transmisji danych.
Sprzedaż smartfonów stanowi dodatkową szansę dla operatorów do zwiększania przychodów z transmisji danych, która w 2011 r. stanowiła główne pole „walki” konkurencyjnej. Można więc oczekiwać dalszego spadku cen tej usługi, a w konsekwencji wzrostu jej wykorzystania.
Zwiększeniu popularności usługi transmisji danych poza granicami kraju sprzyjać będzie nowa regulacja roamingowa uzupełniona o pułapy cenowe dla tej usługi.
Nie należy się spodziewać zmian w zakresie udziału w rynku operatorów wirtualnych, ich znaczenie w nadchodzących latach pozostanie marginalne. Pogłębiająca się substytucja telefonii stacjonarnej ruchomą wpływa na stały spadek zainteresowania konsumentów usługami głosowymi w stałej lokalizacji. W szczególności dotyczy to tradycyjnych linii na łączach POTS i ISDN. Ich dotychczasowi użytkownicy decydować się będą na migrację do sieci ruchomych lub zakup telefonu stacjonarnego pakietyzowanego, np. z dostępem do Internetu.
Beneficjentami tych zmian będą operatorzy sieci ruchomych, już teraz posiadający znaczącą bazę klientów telefonii w stałej lokalizacji, oraz TVK. Malejące grono odbiorców ograniczy się zatem do osób starszych, przywiązanych do tradycyjnej linii, oraz do korzystających z pakietu kilku usług danego operatora.
Ważnym procesem rynkowym pozostanie zjawisko konwergencji. Wykorzystanie przez operatorów telekomunikacyjnych różnorodnych technologii łączności elektronicznej spowoduje dalsze zacieranie się dotychczasowego podziału na usługi głosowe i transmisji danych.
Analiza charakterystycznych dla rynków światowych trendów wskazuje na zasadność i potrzebę inwestowania w sieci najnowszej generacji NGA. Wychodząc naprzeciw tym zmianom, operatorzy będą zmuszeni sukcesywnie zwiększać inwestycje w sieci światłowodowe, w szczególności FTTH.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)