Wskaźnik optymizmu VI 2012
2012-07-04 11:51
Wskaźnik optymizmu VI 2012 © fot. mat. prasowe
Spadek nastrojów konsumenckich Polaków obserwowany od końca 2011 roku został w czerwcu przełamany. Według najnowszego badania Ipsos już drugi miesiąc z kolei obserwujemy wzrost Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK). W stosunku do poprzedniego miesiąca wskaźnik ten wzrósł w czerwcu aż o 8,5 pkt, osiągając poziom 87,5 pkt. W ostatnim czasie z rynku nie dochodziły żadne złe wieści, zmiana dotychczasowych nastrojów może mieć też związek z Mistrzostwami Europy EURO 2012, którymi przez czerwiec żyła znaczna część Polaków.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu V 2012
Motorem obecnej poprawy jest przede wszystkim zwiększenie zaufania do naszej gospodarki. W czerwcu wśród składowych WOK najbardziej poprawiła się Ocena Klimatu Gospodarczego, zawierająca ocenę bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i oczekiwań względem jej zmian. Tak ro-zumiany wskaźnik wzrósł o 13,9 pkt, do 76,6 pkt. Zdecydowanie poprawił się również wskaźnik ogólnej oceny sytuacji bieżącej - zarówno oceny sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący wzrósł o 12 pkt, osiągając poziom 77,7 pkt). W chwili obecnej więcej niż co trzeci Polak uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku (34 proc.), co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego miesiąca. Zmniejszeniu uległ również odsetek osób obawiających się o naszą gospodarkę i jej stan w perspektywie najbliższych 12 miesięcy (z 39,8 proc. w maju – spadek do 33,6 proc. w czerwcu).Wzrósł też wyraźnie wskaźnik Skłonności do Zakupów osiągając poziom 94,8 pkt, a różnica w porównaniu do maja wyniosła +4,9 pkt. Mimo że Polacy lepiej oceniają swoją sytuację materialną, tylko nieznacznie wzrósł odsetek osób twierdzących, że obecny okres jest dobry na kupowanie przedmiotów trwałego użytku (z 17,1 proc. w maju – wzrost do 19,9 proc. w czerwcu) częściej pogorszyła się (28,7 proc.) niż poprawiła (11,8 proc.), jednak oczekujemy, że w przyszłym roku nasza sytuacja materialna będzie lepsza (21,7 proc.) lub przynajmniej taka sama jak w obecnym (53,3 proc.). Jedynie 17,1 proc. Polaków przewiduje pogorszenie swojej sytuacji materialnej.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu VI 2012
Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 11 a 18 czerwca 2012 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1003 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)