Świat: wydarzenia tygodnia 29/2012
2012-07-22 12:07
Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 28/2012
- Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył swą prognozę globalnego wzrostu gospodarczego (z 4,1 proc. do 3,9 proc.) i ostrzegł przed dużym ryzykiem dalszego pogarszania się sytuacji. Może ono wystąpić, jeśli europejscy politycy nie podejmą zdecydowanych działań na rzecz złagodzenia kryzysu zadłużeniowego. Według opublikowanego przez MFW raportu "World Economic Outlook" światowa produkcja dóbr i usług zwiększy się o 3,5 pro
- W trakcie w pekińskiej konferencji Afryka - Chiny (uczestniczyli w niej szefowie 50 państw Afryki), Chiny zadeklarowały pożyczkę Afryce w wysokości 20 mld USD.
- Produkcja przemysłowa w USA w czerwcu 2012 r. wzrosła o 0,4 proc. m/m (w maju ten wskaźnik spadł o 0,2 proc. m/m). Wykorzystanie mocy produkcyjnych amerykańskich firm wyniosło w czerwcu 78,9 proc. (wobec 78,7 proc. w maju). W II kwartale wzrost produkcji w fabrykach wynosił 1,4 proc. r/r.
- Sekretarz skarbu USA Timothy Geithner stwierdził, że impas legislacyjny w Kongresie dotyczący ulg podatkowych jest szkodliwy dla gospodarki amerykańskiej.
- Z powodu zacieśnienia polityki monetarnej i globalnego kryzysu gospodarka Indii w tym roku urośnie zaledwie o 6,3 proc. r/r. Będzie to najsłabszy wynik od 2002 roku. Według prognoz w przyszłym roku wzrost gospodarczy wyniesie 7,1 proc.
- Realizacja przez Boeing Co. najnowszego projektu 787 Dreamliner ma ponad trzyletnie opóźnienie w produkcji. Koncern realizuje program przyspieszenia produkcji oraz rozwiązuje problemy dotyczące kar, jakie musi zapłacić klientom za opóźnienia. Dreamliner jest mniejszy, lżejszy i bardziej ekonomiczny niż inne samoloty dalekiego zasięgu.
- Zapowiada się dalszy ciąg sporu między Komisją Europejską a koncernem Microsoft. Przedmiotem sporu jest przeglądarka Internet Explorer, którego promocja jest ściśle związana z systemem Windows. Postępowanie Microsoftu utrudnia zainstalowanie przeglądarek od 12 różnych dostawców (np. Firefoxa, Opery czy Safari).
- Adidasa poinformował o decyzji przeniesienia jedynej w Chinach fabryki w Suzhou (prowincja Jiangsu). Produkcja zostanie przeniesiona do nowego zakładu w Birmie.
- W II kwartale Microsoft zanotował stratę w wysokości 492 mln USD. To skutek nieudanej inwestycji w firmę aQuantive, za którą w 2007 r. koncern zapłacił 6,3 mld USD. Natomiast drugi kwartał był dobry dla Google, zysk netto wyniósł 2,5 mld USD.
- General Electric osiągnął w II kw. 3,1 mld zysku. Przychody wzrosły do 36,5 mld USD z 35,6 mld USD w 2011 roku.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
TRANSPORT LOTNICZY - BOEING
Przemysł lotniczy jest dziedziną bardzo kapitałochłonną. Długo trwają prace konstrukcyjno-wdrożeniowe. Wprowadzony do produkcji model jest produkowany kilka lat tak, by zwróciły się wszystkie nakłady i były warunki na dalszy rozwój. Dużą rolę odgrywa ty trafna prognoza rozwoju potrzeb rynkowych. Uznaliśmy za celowe zaprezentowanie głównych tez prognoz rynkowych na najbliższe 20 lat opublikowanych przez koncern Boeinga...
Przemysł lotniczy nie jest dziedziną taka jak wiele innych. Jest obszarem prac badawczo-rozwojowych na najwyższym poziomie i poligonem sprawdzania nowych rozwiązań w ekstremalnych warunkach. To rozwiązania materiałowe i urządzeniowe sprawdzone i wprowadzone do produkcji samolotów są "poziomo transferowane" do innych dziedzin gospodarki...
W światowym przemyśle lotniczym od kilku dekad trwa konkurencja między koncernami amerykańskim - Boeingiem i europejskim - Airbusem. W tym komentarzu prezentujemy informacje z amerykańskiego rynku...
Boeing już od lat 60-tych prezentuje długoterminowe prognozy rynkowe dla branży lotniczej. Ostatnie prognozy wskazują na przewidywany rozwój rynku, a koncern dodatkowo prezentuje swoje działania bazujące na tej prognozie:
- w ciągu najbliższych 20 lat rynek samolotowy powiększy się o 34 tys. nowych maszyn. Ich rynkowa wartość jest szacowana na 4,5 bln USD. Światowa flota samolotowa ma podwoić się w ciągu najbliższych 20 lat. Będzie rósł popyt na nowe, bardziej ekonomiczne samoloty.
- kraje dynamicznie rozwijające się (w tym Chiny i Indie oraz kraje Regionu Azji i Pacyfiku) będą liderami w zakupach samolotów. Ok. 40 proc będą to zakupy z rynku azjatyckiego. Szybciej też będą rozwijać się zakupy w segmencie low-cost (linie niskokosztowe)
- dostawy samolotów szerokokadłubowych, takich jak Boeing 747-8, 777 czy 787 Dreamliner będą stanowiły ok 2,5 bln USD rynku lotniczego w ciągu najbliższych 20 lat
- ruch pasażerski będzie wzrastał o 5 proc. rocznie, a ruch lotniczy cargo o 5,2 proc. rocznie (w okresie najbliższych dwóch dekad)
- w transporcie lotniczym nastąpi proces wymiany sprzętu latającego i na miejsce starych samolotów będą kupowane nowe modele (41 proc. prognozowanych zakupów), charakteryzujących się niższym zużyciem paliwa.
- światowa flota samolotów cargo w ciągu 20 lat podwoi się (wzrośnie z 1,74 tys. obecnie do 3,2 tys. sztuk).
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)