Spam w VI 2012 r.
2012-07-25 12:54
Przeczytaj także: Spam w V 2012 r.
Phishing
Odsetek wiadomości phishingowych pozostał niezmieniony w stosunku do maja i wynosił 0,01% całego ruchu pocztowego.
fot. mat. prasowe
Top 100 organizacji, według sfery aktywności
Wcześniej przewidywaliśmy wzrost udziału liczby ataków na portale społecznościowe oraz sklepy internetowe przy jednoczesnym spadku intensywności ataków na organizacje finansowe. Miało to związek z początkiem letnich wakacji dla szkół i uniwersytetów oraz ogólnie - początkiem sezonu wakacyjnego. W czerwcu obserwujemy zazwyczaj spadek aktywności biznesowej, a uczniowie i studenci spędzają więcej czasu, komunikując się za pośrednictwem portali społecznościowych, grając w gry online oraz dokonując zakupów online.
Zgodnie z przewidywaniami, w czerwcu portale społecznościowe powróciły na pierwsze miejsce w rankingu organizacji najczęściej atakowanych przez phisherów (25,2%). Facebook nadal pozostaje głównym celem takich ataków.
W maju liczba ataków na sklepy internetowe zwiększyła się o 2 punkty procentowe, a w czerwcu utrzymała się na niezmienionym poziomie.
Warto wspomnieć, że w czerwcu Kaspersky Lab znajdował się wśród najczęściej atakowanych producentów IT. Wygląda na to, że niektórzy cyberprzestępcy próbowali uzyskać dostęp do kont naszych użytkowników.
Spam według kategorii
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii w czerwcu 2012 r.
W czerwcu udział kategorii „Osobiste finanse” zwiększył się prawie trzykrotnie. Ten niespodziewany wzrost można przypisać dwóm czynnikom. Po pierwsze, mogło to mieć związek z utratą pracy przez wielu ludzi w dobie kryzysu gospodarczego oraz wykorzystywaniem tej sytuacji przez spamerów. Po drugie, w okresie wakacyjnym następuje zwykle spadek aktywności konsumenckiej, w wyniku czego reklama towarów staje się nieopłacalna. W tej sytuacji każdy bezrobotny użytkownik będzie aktywnie korzystał z internetu podczas sezonu wakacyjnego, szukając pracy lub innych możliwości zarobienia pieniędzy, a spamerzy chętnie zaoferują im „pomoc”.
Na drugim miejscu znalazła się kategoria „Oszustwa komputerowe”. Odbiorcami tego rodzaju spamu byli zarówno bezrobotni użytkownicy jak i studenci, którzy w okresie wakacji aktywnie korzystali z internetu.
Wnioski
Udział spamu w ruchu pocztowym nadal zmniejszał się w czerwcu, przy czym w porównaniu z majem spadek ten wynosił prawie 2 punkty procentowe.
Przyczyną mogą być wahania sezonowe. Należy tu uwzględnić fakt, że wiele „spamujących” komputerów podłączonych do botnetu zostało wyłączonych w czasie, gdy ich właściciele przebywali na wakacjach. Z drugiej strony, można tu również mówić o ogólnej tendencji spadkowej w ilości spamu.
Chcielibyśmy zwrócić uwagę na fakt, że podczas letnich wakacji spamerzy zwykle koncentrują się na dzieciach i uczniach oraz wykorzystywanych przez nich serwisach – portalach społecznościowych oraz sklepach internetowych. Nastolatkowie powinni mieć świadomość zagrożeń, jakie czyhają na nich w internecie. Rodzice powinni zadbać o to, aby ich dzieci posiadały wystarczającą wiedzę na temat bezpieczeństwa IT i nie przekazywali swoich danych dotyczących karty kredytowej podczas zakupów online.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)