Linie lotnicze: usługi dodatkowe są dochodowe
2012-08-07 09:45
Roczne wyniki finansowe z usług dodatkowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy
IdeaWorksCompany przeprowadziła analizę dokumentów finansowych 108 linii lotniczych z całego świata, z których 50 ujawniło swoje dochody z usług dodatkowych. Wyniosły one 18,23 mld euro w 2011 roku, co stanowi 66-procentowy wzrost w stosunku do roku 2009 (10,95 mld euro).Kiedyś dochody z dodatkowych usług lotniczych były w dużej mierze zarezerwowane dla tanich przewoźników, natomiast obecnie są one priorytetem dla wielu tradycyjnych linii lotniczych na całym świecie. Raport pokazuje, jak bardzo zmieniło się podejście branży do usług dodatkowych w ciągu ostatnich lat.
"Obserwujemy znaczny ruch w branży w kierunku osiągnięcia wymiernych korzyści ze świadczenia usług dodatkowych, takich jak opłaty bagażowe, dodatkowe miejsce na nogi czy specjalny catering na pokładzie samolotu. Kolejna fala innowacji w zakresie usług dodatkowych będzie pochodzić od tych linii lotniczych, które rozwijają nowe produkty wspierające pozycjonowanie ich marki oraz zaspokajają indywidualne potrzeby i preferencje pasażerów" – komentuje Holger Taubmann, Senior VP, Distribution, Amadeus. "Wielokanałowe podejście do dystrybucji usług dodatkowych jest kluczem do realizacji tych założeń. Amadeus współpracuje z 46 liniami lotniczymi, które korzystają już z rozwiązania Amadeus Ancillary Services w celu świadczenia usług dopasowanych do potrzeb podróżnych i zapewnienia sobie nowych źródeł dochodów teraz i w przyszłości" – dodaje.
fot. mat. prasowe
Roczne wyniki finansowe z usług dodatkowych
"Nasz pierwszy raport dotyczący dochodów z usług dodatkowych został opublikowany w 2007 roku, kiedy to zaledwie 23 przewoźników z całego świata ujawniło dokumenty finansowe dotyczące zysków z usług dodatkowych. Wynik był skromny – 1,72 mld euro (2,45 mld USD). Cztery lata później już 50 linii lotniczych ujawniło swoje wyniki obejmujące łącznie 18,23 mld euro (22,6 mld USD). To oczywiste, że linie lotnicze zdają sobie sprawę z wagi zysków z usług dodatkowych, rozwijając coraz bardziej innowacyjne sposoby na ich uzyskanie" – komentuje Jay Sorensen, President, IdeaWorksCompany.
Dochody z usług dodatkowych: informacje szczegółowe
Duże firmy generują duże wyniki, a obecna analiza potwierdza, że najwyższe zyski z usług dodatkowych przynoszą największe linie lotnicze. Lista 10 czołowych wiodących przewoźników pod względem całkowitych dochodów z usług dodatkowych jest zdominowana przez największych tradycyjnych graczy oraz tanie linie lotnicze. American i Delta osiągnęły swoją pozycję poprzez łączenie usług, które w szczególności uwzględniają odprawę bagażową oraz sprzedaż mil bankom w ramach programu frequent flyer. W przypadku Qantas i TAM to właśnie program lojalnościowy w głównej mierze przyczynił się do uplasowania się tych przewoźników w pierwszej 10.
IdeaWorksCompany dodała do tegorocznego zestawienia kolumnę zatytułowaną „Główne źródła", aby określić najważniejsze źródła dochodów z usług dodatkowych. „Różne" odnosi się do szeregu działań, podczas gdy „FFP" oznacza więcej niż 75% ujawnionych całkowitych dochodów z usług dodatkowych uzyskanych dzięki programowi frequent flyer (FFP) dla partnerów.
fot. mat. prasowe
Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – całkowite dochody z usług dodatkowych (w euro)
Grupa powyższych 10 linii lotniczych uzyskała dochód przekraczający 13,7 mld euro, tj. 75 proc. całkowitej kwoty ujawnionej przez linie lotnicze w 2011 roku. Linia easyJet po raz pierwszy zajęła wyższą pozycją niż Ryanair. Natomiast zysk z usług dodatkowych linii Delta spadł w 2011 roku z wielu powodów. Przewoźnik przeanalizował opis dochodów z usług dodatkowych i obecnie wyłączył dochody z niektórych działań związanych z lotnictwem. IdeaWorksCompany uważa również, że duża kwota uzyskana od American Express w 2010 roku zwiększyła dochody przewoźnika zarejestrowane w tamtym roku.
Z kolei Southwest jest nowym członkiem zestawienia, pomimo, iż przewoźnik stopniowo wspinał się w rankingu od czasu pojawienia się w nim po raz pierwszy w 2009 roku. Choć Southwest nie wybrał do generowania zysków opcji opłat bagażowych, zdecydował się za to na sprzedaż dodatkowych usług związanych z komfortem podróżowania. Dochody uzyskane z usługi EarlyBird przewoźnika Southwest, która zapewnia wcześniejsze wejście na pokład za kwotę 10 USD, osiągnęły w 2011 roku wysokość 142 mln USD (114 mln euro). Rozwiązanie Business Select zostało zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę podróżnych, oferując im pakiet korzyści, takich jak pierwszeństwo kontroli bezpieczeństwa na lotnisku, wcześniejsze wejście na pokład czy koktajl powitalny. Zysk z tego rozwiązania wyniósł 96 mld USD (77 mln euro) w 2011 roku. Najskuteczniejszą metodą generowania dochodów z usług dodatkowych dla Southwest okazał się odnowiony program Rapid Rewards dla stałych klientów. Z kolei dzięki partnerskim kartom kredytowym uzyskano 250 mln USD (201 mln euro) w 2011 roku.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)