Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.
2012-08-09 11:30
Fot. 1 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa I-III 2012 r.
fot. mat. prasowe
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
Wysoki wzrost sprawił, że w II kwartale br. uzyskany został rekordowy poziom. Dotychczasowy rekord kwartalnych inwestycji w reklamę wielkoformatową wynosił 25,53 mln zł (w II kwartale 2010 r.).
II kwartał 2012 roku charakteryzował się istotnymi zmianami na poziomie poszczególnych miesięcy. Bardzo wysoka dynamika wzrostu została odnotowana w czerwcu (zgodnie z oczekiwaniami, o 24,3%), ale również w maju, kiedy wzrost wyniósł aż 32,5%. Dzięki wysokiemu wzrostowi czerwiec został rekordowym miesiącem pod względem poziomu inwestycji uzyskując poziom 9,76 mln zł. Należy zauważyć, że w kwietniu został odnotowany spadek o 5,9%.
fot. mat. prasowe
Miesięczna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
I półrocze 2012 roku charakteryzuje się też dużymi zmianami na poziomie aktywności w poszczególnych branżach. Na poziomie ogólnym, spośród 13 zdefiniowanych sektorów, wzrost odnotowały tylko 4 sektory przy równoczesnym spadku aż 9 sektorów. Jednak skala wzrostu w tych 4 sektorach była wystarczająca dla uzyskania rekordowych poziomów.
fot. mat. prasowe
Wartość inwestycji poszczególnych sektorów
Siłą napędową wzrostu w I półroczu 2012 roku były sektory napoje i alkohole oraz podróże i turystyka.
Oba wymienione sektory zwiększyły inwestycje aż o 7,6 miliona złotych (co daje wzrost aż o 188%). Dwa pozostałe sektory, które zwiększyły inwestycje to finanse oraz komputery i audio video.
Konsekwencją dużych zmian w poszczególnych sektorach jest zmiana udziału w całości rynku (tabela nr 2). Główna zmiana to zwiększenie liczby istotnych dla rynku kategorii z 3 aż do 5.
fot. mat. prasowe
Udział procentowy poszczególnych sektorów w całości rynku
Na poziomie poszczególnych sektorów zmiany wartości miały zróżnicowane przyczyny:
- Motoryzacja – siłą napędową wzrostu inwestycji sektora były kampanie promocyjne sponsorów EURO 2012, czyli firm Hyundai oraz KIA. W sumie te dwie firmy odpowiadają za 60,2% całości inwestycji sektora;
- Napoje i alkohole – największy wpływ na tak wysoki wzrost inwestycji w sektorze miała kampania reklamowa Foodcare (promocja Frugo) oraz inwestycje firm w kontekście EURO 2012 – Carlsberg jako sponsor oraz Tyskie jako marka wykorzystująca kontekst piłki nożnej;
- Odzież i dodatki – inwestycje całego sektora spadły o 20,7% (1,65 mln zł). Istotnym czynnikiem jest bardzo duże zmniejszenie liczby aktywnych reklamodawców – z 36 do 27. Firma, która istotnie zwiększyła inwestycje to marka H&M;
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)