Instytucje badania rynku i opinii III 2005
2005-04-16 22:20
© fot. mat. prasowe
Serwis eprasa.com podjął się sprawdzenia, o których badaniach tych instytucji pisano w ciągu ostatniego miesiąca najczęściej. Sprawdził także, czyje badania najbardziej interesowały dziennikarzy i publicystów.
Przeczytaj także: Instytucje badania rynku i opinii II 2005
Monitorowana była polska prasa pod kątem 11 instytucji badania rynku i opinii: ACNielsen, AGB Polska, ARC Rynek i Opinia, CBOS, Gfk Polonia, Ipsos, IQS and QUANT, PBS Sopot, Pentor, SMG/KRC oraz TNS OBOP.W okresie od 1 do 31 marca 2005 r. we wszystkich monitorowanych czasopismach – obejmujących 98% czytelnictwa prasy w Polsce – ukazało się 730 artykułów, które nawiązywały do różnych badań przeprowadzonych przez wymienione instytucje. W ogólnopolskich gazetach codziennych ukazało się 246 (33,7 proc.) z ogólnej liczby takich artykułów, w ogólnopolskich tygodnikach – 89 (12,2 proc.), a w miesięcznikach – 93 artykuły (12,7 proc.).
Spośród wszystkich firm badawczych najczęściej pisano o badaniach CBOS oraz TNS OBOP. To pierwszy raz, kiedy którejś z firm udało się dogonić CBOS pod względem liczby cytowań. Nazwę zarówno pierwszej, jak i drugiej instytucji badawczej wymieniono w 218 publikacjach (29,8 proc. wszystkich).
Na trzeciej pozycji ponownie znalazł się Pentor – 75 artykułów (10,3 proc.). Na dalszych miejscach uplasowały się: SMG/KRC (64 artykuły – 8,8 proc.), Gfk Polonia (59 artykuły – 8,1 proc.), Ipsos (54 artykuły – 7,4 proc.), PBS Sopot (48 artykułów – 6,6 proc.), ACNielsen (46 artykułów – 6,3 proc.), AGB Polska (31 artykułów – 4,2 proc.), ARC Rynek i Opinia (16 artykułów – 2,2 proc.), IQS and QUANT (14 artykułów – 1,9 proc.).
fot. mat. prasowe
Wszystkie badania, na które powoływano się w prasie, podzielono na kilka grup tematycznych: badania społeczno-polityczne, badania konsumenckie, badania TeFB2B, badania mediów, badania medyczne, metodologie oraz inne.
Jak zwykle najczęściej, bo w aż 416 publikacjach (57 proc. wszystkich), przytaczano wyniki badań dotyczących tematyki społeczno-politycznej. Spektrum badanych kwestii było bardzo rozległe, jakkolwiek niektóre skupiały szczególną uwagę. Im bliżej do wyborów, tym częściej cytowane są sondaże przedwyborcze. W marcu aż 57 proc. spośród artykułów zakwalifikowanych przez nas do tej tematyki dotyczyło kwestii politycznych. W tej grupie znalazły się m.in. badania zaufania do polityków prowadzone już w kontekście jesiennych wyborów prezydenckich. Zarówno w sondażu przeprowadzonym przez CBOS, jak i tym, przeprowadzonym przez PBS Sopot w dalszym ciągu na pierwszym miejscu znajduje się prof. Zbigniew Religa.
Pytania na temat opinii Polaków o Unii Europejskiej stanowią stały element sondaży politycznych. W marcu w 7,7 proc. artykułów cytowane były wyniki tych sondaży. Okazuje się, że nadal cieszymy się z przystąpienia do Unii. Ponad połowa Polaków – 57 proc. – pozytywnie ocenia nasze członkostwo, choć uważamy, że po 1 maja wzrosły u nas ceny – wynika z sondażu TNS OBOP.
W dalszym ciągu echem odbija się w sondażach wyniesienie przez Bronisława Wildsteina listy współpracowników i potencjalnych współpracowników PRL-owskich służb bezpieczeństwa. 5,3 proc. artykułów powoływało się na wyniki tych badań. Prawie połowa (45 proc.) Polaków uważa, że dobrze się stało, iż „lista Wildsteina” została upubliczniona. W porównaniu z badaniami z lutego, liczba osób pozytywnie oceniających ujawnienie listy spadła o 2 pkt proc. - wynika z najnowszego sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej.
Sporo publikacji (4,1 proc.) dotyczyło wyników badania nastrojów Polaków: opinii o sytuacji na rynku pracy, stanu zadowolenia z aktualnej sytuacji w kraju itp.
Wśród artykułów traktujących o tematyce społeczno-politycznej najczęściej cytowano wyniki badań CBOS – 204 artykułów na 416 (49 proc.).
Na drugim miejscu pod względem liczebności znalazła się licząca 140 pozycji (19,2 proc.), grupa artykułów powołujących się na wyniki badań konsumenckich. Badania dotyczące branży spożywczej cytowano w 26 proc. artykułów z tej grupy. W prawie 12 proc. przytaczano wyniki badań nt. kosmetyków i higieny.
Najczęściej, bo w 30 proc. artykułów cytujących wyniki badań o tematyce konsumenckiej, powoływano się w marcu na raporty ACNielsen. Trochę rzadziej powoływano się na wyniki badań instytutu Gfk Polonia (26 proc.).
Wyniki badań z segmentu TeFB2B (Telekomunikacja, Finanse, Business to Business) zostały zacytowane w aż 82 artykułach (11,2 proc. wszystkich), co pozwoliło tej branży tematycznej znaleźć się na 3. miejscu w rankingu. Zdecydowanie najczęściej, bo aż w 34 proc. tej liczby, cytowano badania dotyczące bankowości. W 7 procent artykułów z tej grupy przytaczano rezultaty różnych badań dotyczących telefonii komórkowej.
W tej dziedzinie przodował Pentor, którego badania przytaczano 25,6 proc. publikacji.
Na czwartym miejscu pod względem liczebności znalazła się tym razem, licząca 77 pozycji (10,5 proc.), grupa artykułów powołujących się na wyniki badań medialnych. (telemetria, czytelnictwo, słuchalność stacji radiowych, korzystanie z Internetu). W tym obszarze jak zwykle najbardziej aktywne były trzy instytucje badawcze: TNS OBOP (39 proc. liczby artykułów), SMG/KRC (31 proc.) oraz AGB Polska (38 proc.). Jeśli chodzi o badania telemetryczne, częściej niż TNS OBOP cytowano AGB Polska. TNS OBOP w ramach tej tematyki cytowany był często ze względu na wykonywane przezeń badania Internetu. Z kolei znacząca większość wzmiankowań SMG/KRC wiązała się z prowadzonymi przez ten instytut badaniami czytelnictwa (PBC) oraz słuchalności (RadioTrack).
Przeczytaj także:
Instytucje badania rynku i opinii I 2005
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl