Seniorzy w Internecie a działania marketingowe
2012-08-22 10:30
Seniorzy korzystający z Internetu © nyul - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak polscy seniorzy korzystają z sieci?
Myślimy, że do takiej grupy należy trafiać przez telewizję – najlepiej przed „M jak Miłość” lub radio (niekoniecznie to na „M”), albo zadzwonić do nich z informacją o niepowtarzalnej ofercie (telemarketing). Można im próbować sprzedać jakieś rewolucyjne urządzenie ułatwiające życie (TV sprzedaż). Ostatecznie można podsuwać im ofertę w postaci kuponu umieszczonego w tabloidzie…Fakt! Może starsi ludzie nie są tak „internetowi”, jak młodsi, ale we współczesnym świecie można już i tam planować kampanie do osób starszych. Tym bardziej, że coraz częściej okazuje się, iż komunikacja online dedykowana grupie 60+ jest o wiele bardziej skuteczna i efektywna niż tradycyjne działania reklamowe.
Potencjał 60+
Statystycznie ponad połowa Polaków korzysta z internetu. Osoby, które są przed sześćdziesiątką – te bardziej internetowe (w wieku 7-59) – korzystają z internetu na poziomie 65 proc. W grupie 60+ jedynie 12 proc. osób korzysta z sieci, jednak jest to, według danych z marca 2012 r. badania Megapanel PBI Gemius, rzesza 912 979 internautów! Mało tego, wkrótce będzie ich milion i więcej. Należy zwrócić uwagę na to, że liczba starszych użytkowników internetu z roku na rok ma najwyższy wskaźnik dynamiki wzrostu. W ciągu dwóch lat, porównując dane z marca 2010 r. do marca 2012 r., liczba wszystkich internautów zwiększyła się o 9 proc., natomiast grupa 60+ o ponad połowę (54 proc.).
Łatwo przewidzieć, że tendencja wzrostowa się utrzyma, ponieważ, z jednej strony, do tego segmentu wiekowego będą wchodziły osoby z obecnie młodszych, internetowych segmentów, z drugiej strony wydaje się, że starsi ludzie otoczeni interaktywną komunikacją i rozwiązaniami stosowanymi na co dzień są zmuszeni prędzej czy później zacząć korzystać z tego kanału.
fot. nyul - Fotolia.com
Seniorzy korzystający z Internetu
O ile w demografii populacji wraz z wiekiem zachodzi zjawisko nadreprezentacji kobiet nad mężczyznami, to w internecie te proporcje są odwrotne. Im starszy segment wiekowy, tym większy udział mężczyzn. W grupie 60+ te proporcje wynoszą 70/30 (70 proc. internautów w naszej grupie to mężczyźni).
Większość to emeryci i renciści (62 proc.), a jeśli są jeszcze aktywni zawodowo, to albo są przedsiębiorcami i prowadzą własny biznes, albo pracują jako urzędnicy lub w administracji państwowej, kończąc na reprezentantach wolnych zawodów.
73 proc. osób z naszej grupy mieszka w gospodarstwie domowym w pojedynkę lub we dwoje. Syndrom opuszczonego gniazda musi mieć jakieś znaczenie w konsumpcji internetu, który umożliwia kontakt ze światem, ewentualnie z bliskimi.
W grupie dominują osoby ze średnim i wyższym wykształceniem (86 proc.). Wielkość miejscowości zamieszkania nie ma bezpośredniego wpływu na korzystanie z internetu w grupie będącej przedmiotem naszego zainteresowania (chociaż najwięcej osób jest z miast powyżej 500 tys. mieszkańców, ale w pozostałych miastach odsetek starszych internautów jest niewiele niższy).
Internetowe zainteresowania 60+
Najbardziej interesujące internautów seniorów kategorie tematyczne wynikają bezpośrednio z męskiego charakteru tej grupy. Wyraźnie interesują się tematyką: biznesu, finansów i zagadnień prawnych, sportem oraz turystyką. Te grupy tematyczne są najbardziej dopasowane do naszych sześćdziesięciolatków. Natomiast, gdy przyjrzymy się bliżej każdej z kategorii tematycznych, można dostrzec ciekawe, charakterystyczne dla starszych użytkowników zainteresowania.
Wszyscy (100 proc.) interesują się szeroko rozumianą informacją i publicystyką – należą do tej kategorii najważniejsze portale horyzontalne dostarczające informacji ogólnych, ale również serwisy lokalne, które dają praktyczne informacje (np. prognoza pogody lub po prostu informacje z regionu).
Prawie wszyscy wchodzą na serwisy tzw. lifestyle’owe, gdzie najchętniej odwiedzane są serwisy plotkarskie. Popularnością cieszą się również strony poświęcone zdrowiu i medycynie. Co ciekawe, bardzo wysokim wskaźnikiem dopasowania cieszy się grupa serwisów z kategorii „senniki, horoskopy, magia”.
„Firmowe”, to grupa serwisów również chętnie odwiedzanych przez prawie wszystkie osoby w naszej grupie docelowej. Chociaż pod względem ilościowym dominują tutaj wizyty przede wszystkim w serwisach firm z kategorii „komputery i informatyka” (co zrozumiałe ze względu na potrzebę aktualizacji systemu operacyjnego, urządzeń lub oprogramowania), „bankowość” , „finanse i ubezpieczenia” oraz „telekomunikacja”. Jednak najbardziej dopasowane do zainteresowań naszej grupy są serwisy sportowe, motoryzacyjne oraz turystyczne.
oprac. : Arkadiusz Legoń / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)