Tydzień 15/2005 (11-17.04.2005)
2005-04-17 21:42
Przeczytaj także: Tydzień 6/2005 (07-13.02.2005)
-
Bank Światowy prognozuje tegoroczny wzrost gospodarczy na poziomie 3,1% z powodu wysokich cen ropy, rosnących stóp procentowych w USA oraz aprecjacji euro.
-
Jest czterech kandydatów na stanowisko dyrektora generalnego WTO. Wynik konsultacji wśród 148 krajów będzie znany w końcu maja.
-
Japońskie rezerwy dewizowe wynoszą ponad 840 mld USD. Rząd japoński zamierza teraz lokować swoje rezerwy także w papierach wartościowych jadnak także innych, niż amerykańskie bony skarbowe.
-
Rekordowy deficyt handlowy w wysokości 61 mld USD w lutym br zanotowała gospodarka USA. W tym okresie deficyt USA w handlu z Chinami wyniósł 13,9 mld USD.
-
Rozszerza się krąg podejrzanych w USA, którym postawiony będzie zarzut uczestniczenia w aferze związanej z realizacją programu "Ropa za żywność".
-
Drugi na świecie producent aut -Ford Motor obnizył w I kwartale produkcję o 9,9% i zapowiedział obniżkę w II kwartale o 1,2%. Obniżył też prognozę wyniku finansowego na 2005 rok o 29%. Główną przyczynę tych gorszych wyników upatruje się we wzroście cen surowców (blachy karoseryjne podrożały w ciągu 12 miesięcy o 48%). Wzrosły też koszty ochrony zdrowia pracowników (na ten cel FM przeznaczył w 2004 roku 3,1 mld USD. Podobne zjawisko ma miejsce w GM, który także znacznie obniżył dotychczasowe prognozy zysków.
-
Spór Unii z USA w sprawie subsydiowania produkcji samolotów pasażerskich wszedł w nowa fazę. W ubiegły poniedziałek minął termin, jaki sobie wyznaczyły Bruksela i Biały Dom, by osiągnąć porozumienie. Wobec braku postępu w negocjacjach Unia przygotowuje się do zatwierdzenia nowej rundy pożyczek dla Airbusa. Słysząc to USA ostrzegły, że wznowią w tej sprawie spór na forum WTO.
-
W ubiegłym roku Japonia wydała na badania naukowe 3,12% swojego PKB, a Unia tylko 1,93% PKB.
-
Korean Air zakupi 8 sztuk A380 u europejskiego Airbusa i 10 szt B787 Dreamliner u Boeinga.
-
Skoda Octavia w Chinach. W Szanghaju od 2007 roku rozpocznie produkcję tego modelu fabryka o docelowej produkcji 80 tys. sztuk rocznie. Samochody te są już produkowane w Bośni, Indiach i na Ukrainie.
- Ostatnia brytyjska fabryka samochodów MG Rover upadnie. Nie udało się doprowadzić do końca negocjacji z Chińczykami.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
NIECO O KONKURENCYJNOŚCI I KOSZTACH PRACOWNIKA W FIRMIE
Dużo mówi się o kosztach zatrudnienia pracownika i wydajności porównując te parametry w Polsce do Europy i USA. Według raportu firmy konsultingowej Mercer Human Recources roczne koszty zatrudnienia (pełnoetatowe wypłaty, świadczenia społeczne oraz inne składniki ponoszone przez pracodawcę) w Unii są bardzo zróżnicowane. Czołówkę stanowią Niemcy (52,3 tys. euro), ale powyżej 50 tys. euro są także Belgia i Szwecja. Dalej jest Wielka Brytania (46,4 tys. euro), Francja (45,8 tys. euro) i Japonia (45,8 tys. euro). Stany Zjednoczone są na dalszym miejscu z kwotą 33,1 tys. euro. Jednak średnio Unia Europejska ma koszty zatrudnienia o 15% niższe niż USA, bo na ten wynik mają duży wpływ niskie koszty zatrudnienia w krajach "10". Przykładowo w Polsce te koszty wynoszą 8,2 mln euro, podczas gdy w Czechach 9,5 tys. euro, na Litwie 5,6 mln euro, w Łotwie 4,7 tys. euro. Na tym tle należy postrzegać Indie (jako kolejne po Chinach zagrożenie dla europejskiego rynku pracy) z kosztami zatrudnienia na poziomie 2 tys. euro.
Róznica w płacach między unijną "15", a "10" nie jest uzasadniona róznicą w wydajności. I tak polski pracownik mając wydajność dwukrotnie niższą niż w krajach "15" otrzymuje czterokrotnie niższą płacę.
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
![Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019 [© Alexandr Mitiuc Fotolia.com] Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019](https://s3.egospodarka.pl/grafika/gospodarka/Swiat-wydarzenia-tygodnia-49-2019-12AyHS.jpg)
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy