Kim są internauci z regionu CEE?
2012-08-28 10:47
Udział młodych użytkowników internetu (grupa wiekowa 15-34) w internetowej populacji w krajach CEE © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Internet w Polsce IV-VI 2012
Kobiety vs. mężczyźniW większości krajów CEE widownie internetową tworzy porównywalna liczba kobiet i mężczyzn. Do wyjątków należą Turcja i Słowenia. Ponad połowę internautów na tych rynkach (56% w Turcji i 53% w Słowenii – według danych gemiusAudience za grudzień 2011) stanowią mężczyźni. Co ciekawe, mimo że tureccy użytkownicy płci męskiej najchętniej odwiedzają google.com, to najbardziej angażującym tę część widowni portalem jest goldpara.com (serwis biznesowy). Kobiety z kolei stanowią silniejszą grupę użytkowników sieci na Łotwie (ponad 53% – według danych gemiusAudience za grudzień 2011). Podobnie do męskiej części internetowej populacji w tym kraju, wśród pań niezwykle popularny jest horyzontalny portal inbox.lv. Okazuje się jednak, że kobiety na Łotwie najwięcej czasu spędzają na serwisach społecznościowych – draugiem.lv oraz odnoklassniki.ru.
Młodzi vs. dojrzali internauci
Kraje CEE różnią się również pod względem udziału grup wiekowych w rynku online. Najmłodszą populacją może pochwalić się Turcja – internauci w wieku 15-34 stanowią zdecydowaną grupę widowni internetowej tego kraju (ponad 63%). Na Białorusi oraz na Ukrainie wynik ten jest niewiele niższy i wynosi kolejno 61,3% i 60,9%. Polscy użytkownicy sieci w wieku 15-34 lata stanowią prawie 50% widowni internetowej i spędzają w sieci średnio około 28 godzin w ciągu miesiąca.
Analiza użytkowników sieci wykazuje widoczne różnice w preferencjach i zachowaniu użytkowników w poszczególnych grupach wiekowych. W Turcji ogromną popularnością wśród młodych internautów cieszy się blog blogcu.com, podczas gdy użytkownicy sieci powyżej 35 lat chętniej zaglądają na portal jednego z popularnych tureckich dzienników – Miliyet.
fot. mat. prasowe
Udział młodych użytkowników internetu (grupa wiekowa 15-34) w internetowej populacji w krajach CEE
Pierwsze oznaki starzenia się widowni internetowej zauważalne były na przestrzeni 2011 roku na Ukrainie, gdzie udział grupy wiekowej 55+ na tle całej populacji internetu wzrósł o 1,5 punktu procentowego do 5,6%. Dla porównania, w Estonii, Czechach oraz w Słowenii ten wynik utrzymuje się na poziomie ok. 15%. Co ciekawe, na tle wszystkich grup wiekowych w Czechach, najstarsza z nich spędza znacznie więcej czasu na stronach oferujących gry online – geewa.com czy hry.cz - oraz na serwisach randkowych takich jak rande.cz niż młodzież.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)