Niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce
2012-08-30 00:10
Przeczytaj także: Części samochodowe: niemiecki rynek w kryzysie?
Dynamika przychodów największych 18 firm zajmujących się dystrybucją części do samochodów ciężarowych wyniosła w 2011 roku ponad 18 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jest to rezultat lepszy niż odnotowany w segmencie osobowym i najlepszy od 2007 roku. Z pewnością ten pozornie bardzo dobry wynik jest efektem wcześniejszej zapaści w transporcie.
Rynek usług naprawczych większy o 3,3 mld zł
Wartość przychodów na rynku części i napraw samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to rocznie ok. 31,3 mld zł, z czego 15,3 mld to wartość rynku usług naprawczych.
W Polsce zarejestrowanych jest ok. 17,8 tys. warsztatów niezależnych, które tworzą około 91 tys. miejsc pracy. Zatem na jedno województwo przypada ich średnio 1115 i w większości prowadzą one naprawy wszystkich marek samochodów. W ciągu roku niezależne warsztaty odnotowują ponad 31 mln wizyt kierowców, co stanowi ponad 73 proc. wszystkich wizyt w warsztatach. Konsument, chcąc skorzystać z usługi serwisu autoryzowanego, średnio w województwie ma do wyboru od 2 do 3 punktów, gdzie można serwisować i naprawić samochód wybranej marki.
Zgodny głos ekspertów – średni wiek samochodów to 11 lat
fot. mat. prasowe
Dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce
Wielkość parku samochodowego w Polsce stale rośnie co oznacza, że powoli ale systematycznie doganiamy czołówkę europejską pod względem nasycenia rynku samochodami. Mimo to w dalszym ciągu wiele brakuje nam do większości krajów europejskich, biorąc pod uwagę wskaźnik liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców. Według błędnych choć oficjalnych źródeł w 2010 roku na 1000 mieszkańców przypadało 451 samochodów, jednakże statystyki te zawierają blisko 3 mln pojazdów, które są „martwymi duszami”. Po korekcie otrzymujemy wynik 439 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców w roku 2010. Tymczasem podając za Eurostat już w 2009 roku nasycenie w Niemczech wyniosło 509, w Austrii 522, we Włoszech 606 samochodów na 1000 mieszkańców.
fot. mat. prasowe
Niezależne warsztaty motoryzacyjne
Podsumowując Alfred Franke stwierdził, że argumenty zamykają dyskusję na temat rzeczywistego wieku samochodów w Polsce, który wynosi faktycznie blisko 11 lat.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)