Niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce
2012-08-30 00:10
Przeczytaj także: Części samochodowe: niemiecki rynek w kryzysie?
Dynamika przychodów największych 18 firm zajmujących się dystrybucją części do samochodów ciężarowych wyniosła w 2011 roku ponad 18 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Jest to rezultat lepszy niż odnotowany w segmencie osobowym i najlepszy od 2007 roku. Z pewnością ten pozornie bardzo dobry wynik jest efektem wcześniejszej zapaści w transporcie.
Rynek usług naprawczych większy o 3,3 mld zł
Wartość przychodów na rynku części i napraw samochodów osobowych i dostawczych w Polsce to rocznie ok. 31,3 mld zł, z czego 15,3 mld to wartość rynku usług naprawczych.
W Polsce zarejestrowanych jest ok. 17,8 tys. warsztatów niezależnych, które tworzą około 91 tys. miejsc pracy. Zatem na jedno województwo przypada ich średnio 1115 i w większości prowadzą one naprawy wszystkich marek samochodów. W ciągu roku niezależne warsztaty odnotowują ponad 31 mln wizyt kierowców, co stanowi ponad 73 proc. wszystkich wizyt w warsztatach. Konsument, chcąc skorzystać z usługi serwisu autoryzowanego, średnio w województwie ma do wyboru od 2 do 3 punktów, gdzie można serwisować i naprawić samochód wybranej marki.
Zgodny głos ekspertów – średni wiek samochodów to 11 lat
fot. mat. prasowe
Dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce
640.000 sztuk części trafia codziennie do niezależnych warsztatów i sklepów
Wielkość parku samochodowego w Polsce stale rośnie co oznacza, że powoli ale systematycznie doganiamy czołówkę europejską pod względem nasycenia rynku samochodami. Mimo to w dalszym ciągu wiele brakuje nam do większości krajów europejskich, biorąc pod uwagę wskaźnik liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców. Według błędnych choć oficjalnych źródeł w 2010 roku na 1000 mieszkańców przypadało 451 samochodów, jednakże statystyki te zawierają blisko 3 mln pojazdów, które są „martwymi duszami”. Po korekcie otrzymujemy wynik 439 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców w roku 2010. Tymczasem podając za Eurostat już w 2009 roku nasycenie w Niemczech wyniosło 509, w Austrii 522, we Włoszech 606 samochodów na 1000 mieszkańców.
fot. mat. prasowe
Niezależne warsztaty motoryzacyjne
Liczba niezależnych warsztatów systematycznie spada, choć rekompensowane jest to wzrostem liczby stanowisk naprawczych
Podsumowując Alfred Franke stwierdził, że argumenty zamykają dyskusję na temat rzeczywistego wieku samochodów w Polsce, który wynosi faktycznie blisko 11 lat.
![Niemcy i Francja pracują nad Klauzulą Napraw [© Turi - Fotolia.com] Niemcy i Francja pracują nad Klauzulą Napraw](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Klauzula-Napraw/Niemcy-i-Francja-pracuja-nad-Klauzula-Napraw-220537-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)