Ewolucja spamu IV-VI 2012
2012-08-31 13:45
Udział spamu w ruchu pocztowym w II kwartale 2012 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spam w XI 2011 r.
Kupony a spam: spadek udziału spamuW II kwartale 2012 r. odsetek spamu w ruchu pocztowym nadal spadał i ostatecznie wynosił średnio 74,3% - o 2,3 proc. mniej niż w poprzednim kwartale.
fot. mat. prasowe
Udział spamu w ruchu pocztowym w II kwartale 2012 r.
Spadek udziału spamu w ruchu pocztowym jest w pewnym stopniu zjawiskiem sezonowym: wiele komputerów stanowiących boty spamowe jest wyłączonych w czasie, gdy ich właściciele przebywają na wakacjach. Z drugiej strony, równie dobrze możemy mieć do czynienia z ogólną tendencją spadkową w ilości spamu, ponieważ w tzw. „spokojnym” okresie spada również poziom „czystego” ruchu e-mail. Tak więc obserwowany spadek w ruchu spamowym nie jest spowodowany jedynie wahaniami sezonowymi.
Kilka lat temu w internecie pojawiły się nowe projekty online oferujące użytkownikom zbiorowe zniżki, czyli tzw. kupony. Kupon upoważnia użytkownika do zniżki podczas zakupu towarów lub usług. Serwisy kuponowe szybko zyskały popularność na całym świecie: wiele firm wykorzystuje je w celu rozszerzenia swojej bazy klientów, z kolei klienci polują na nich na najlepsze oferty.
Spamerzy nie mogli zignorować wpływu serwisów kuponowych na ruch e-mail oraz reklamę internetową.
Zachodni spam jest wykorzystywany przez uczestników programów partnerskich, z których lwia część oferuje nielegalne towary lub usługi. Jednak ruch pocztowy zawiera również wysyłki rozprzestrzeniane za pośrednictwem programów partnerskich, które reklamują legalne towary (pamiątki, kwiaty itd.), jak również wiadomości spamowe, które nie mają nic wspólnego z programami partnerskimi.
Serwisy kuponowe odegrały podwójną rolę w zachodnim spamie – po pierwsze, spamerzy wykorzystali wysyłki „oferujące kupony” w celu przyciągnięcia uwagi potencjalnych ofiar. Jednocześnie, system kuponowy zawłaszczył część legalnej reklamy zawartej wcześniej w spamie. Nie powinno to nikogo dziwić – serwisy kuponowe są legalne, a ten rodzaj reklamy jest skuteczniejszy. Takie e-maile nie są blokowane przez filtry spamowe i trafiają do odbiorców zainteresowanych promocjami na serwisach kuponowych. W efekcie ilość wysyłek spamowych w zachodnim ruchu pocztowym zmniejszyła się.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)