Współpraca biznesowa z Chinami: 53% Polaków na "tak"
2012-08-30 13:12
Przeczytaj także: Chiny vs Niemcy, czyli zmiana układu sił w handlu
Co ważne, badanie pokazuje, że do nabywania produktów z Chin przyznaje się 74% Polaków, a tylko 16% deklaruje, że nie kupuje takich towarów. Z kolei 10% społeczeństwa nie zwraca uwagi na kraj pochodzenia produktów. Największą popularnością cieszą się odzież i obuwie – aż 60% badanych Polaków przyznało, że najczęściej kupuje te produkty. Na drugim miejscu znajduje się sprzęt RTV i AGD (29% osób), a na trzecim artykuły dziecięce i zabawki (23% osób). Polacy rzadziej kupują pochodzące z Chin elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, meble (8%) i części samochodowe (7%). Kobiety (63%) częściej niż mężczyźni wspominają o nabywaniu odzieży i obuwia z Chin. Panowie z kolei chętniej kupują sprzęt AGD i RTV (33%) oraz części samochodowe (10%). Dwudziesto- i trzydziestolatkowie w porównaniu do innych grup wiekowych częściej mówią o kupowanej chińskiej odzieży i obuwiu, ale także o sprzęcie RTV i AGD. Trzydziestolatkowie, prawdopodobnie z uwagi na swe role rodzicielskie, zdecydowanie najczęściej wspominają o artykułach dziecięcych - 41%. Z kolei w najstarszych grupach wiekowych (50+) najwięcej (27%) jest osób, które twierdzą, że w ogóle nie kupują chińskich produktów. Popularność w Polsce produktów z Chin odzwierciedlają także dane dot. importu - Chiny zajmują bowiem w polskim imporcie trzecie miejsce. W pierwszym półroczu 2012 r. do Polski importowano z Chin towary o wartości 6,49 mld euro, o 2,4% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
- Chińskie produkty są bardzo popularne w naszym kraju, stąd na targach China Expo Poland producenci i eksporterzy z Chin zaprezentują szeroki wybór towarów z różnych branż. Nie zabraknie odzieży, tekstyliów, obuwia, narzędzi, mebli czy zabawek. Atutem tych towarów jest nie tylko atrakcyjna cena, ale również dobra jakość, która często jest jednak podważana w stereotypowym myśleniu o produktach „made in China”. W przeprowadzonym przez nas badaniu najwięcej Polaków, bo aż 63%, kojarzyło produkty wytwarzane w Chinach z niską ceną. Niestety wiele osób - 60%, kojarzyło również towary z Chin z niską jakością, 47% z podróbkami, a tylko 4% z nowoczesnymi wzorami, 3% ze znanymi markami i 2% z wysoką jakością. Każdy kto przyjdzie na nasze targi może się przekonać, że w ofercie chińskich przedsiębiorców są dobrze wykonane i wartościowe produkty. Te towary są świetną wizytówką chińskich firm - dodaje Bartosz Sosnowski.
Postęp gospodarczy sprawił, że Chiny bardzo zmieniły swoje oblicze i umocniły pozycję na arenie międzynarodowej. Jednak Polacy nadal najczęściej kojarzą Państwo Środka z największą liczbą ludności oraz tanią siłą roboczą – tak odpowiedziało po 57% respondentów. Z drugiej strony, choć pozytywne ekonomiczne aspekty związane z Chinami nie skupiają głównej uwagi Polaków, to jednak są one coraz częściej dostrzegane przez polskie społeczeństwo. Dla 24% respondentów Chiny to kraj o dynamicznym rozwoju gospodarczym, 11% utożsamia go z nowoczesnymi technologiami, 8% z produkcją samochodów, a dla 4% to kraj ze stabilną sytuacją finansową i rezerwami walutowymi. Tyle samo osób kojarzy Państwo Środka z szybkimi kolejami.
fot. mat. prasowe
Skojarzenia nt. Chin
Informacje o badaniu
Badanie „Opinie Polaków na temat Chin, współpracy z Chińczykami i towarów chińskich” zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie MT Polska, organizatora targów China Expo Poland, w okresie 2- 5 sierpnia 2012 r. metodą Omnimas na ogólnopolskiej losowej reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców w wieku 15 lat i więcej.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)