Sektor MŚP: ocena II kw. 2012 i prognoza III kw. 2012
2012-09-03 12:08
Przeczytaj także: Sektor MŚP: ocena I kw. 2012 i prognoza II kw. 2012
Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na informacjach o tym czy zdecydowano o wydatkach na inwestycje czy nie. W tej edycji badania INDEX ZAIR obniżył się do minus 70,7 pkt., co daje niewielki spadek o 1,9 pkt. kw/kw. i należy odczytywać, że inwestycje będą realizowane na poziomie zbliżonym, to tych sprzed trzech miesięcy. Nie będą to jednak duże zakupy ze strony small biznesu, ponieważ wyraźne jest zachowawcze podejście do wydatków. Mimo to, inwestować chce ogółem 51 proc. badanych. Firmy MŚP będą wydatkować na marketing i reklamę 25,5 proc. (w poprzednim kw. 21,5 proc.). Przedsiębiorcy w sezonie wakacyjnym zaplanowali również remonty hal, lokali, pomieszczeń – 18,5 proc. (poprzednio 17,2 proc.), będą też kupować maszyny i technologie – 17,5 proc.( poprzednio 17,8 proc.). Natomiast oszczędności small biznes będzie szukał głównie w obszarze zatrudnienia. Aktualnie tylko 10,3 proc. badanych firm chce rekrutować kolejnych pracowników. Kwartał wcześniej o zatrudnianiu informowało 16 proc.
fot. mat. prasowe
INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje)
Informacje o badaniu
Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób. W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy nie zawieszone, nie będące w stanie likwidacji, niepaństwowe). Firmy prowadzące działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Respondent: osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy, osoba na stanowisku dyrektora, osoby pozostałe wskazane, jako odpowiedzialne za rozwój firmy, zakupy, inwestycje. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę. Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI). Czas trwania wywiadu: do 15 min. Badanie wykonano w lipcu 2012.
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, sektor msp, badania msp, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, nastroje gospodarcze, sytuacja MSP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)