Zakupy online - typy klientów
2012-09-14 00:25
Przeczytaj także: Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?
Typy klientów w e-commerce
Bryan Eisenberg zaproponował podział klientów według dominujących cech osobowości. Powstała matryca określająca, w jaki sposób dana grupa klientów kupuje. Jest ona doskonałą inspiracją do tego, by poprzez zaspokojenie potrzeb każdej z grup zwiększyć całościową konwersję konsumentów na klientów.
- Współzawodniczący (Competitive) – decyzje zakupowe podejmują szybko, na podstawie logicznych przesłanek. Oczekują konkretów. Główne pytania: czym różni się oferta od konkurencji, jakie wartości niesie dla mnie.
- Metodyczni (Methodical) – dążą do w pełni racjonalnych wyborów, dokonują gruntownych analiz przed podjęciem decyzji. Decyzje podejmują wolno, w pełni racjonalnie.
- Spontaniczni (Spontaneous) – podejmują szybkie ale emocjonalne decyzje. Obawiają się utraty okazji, poszukują silnych doznań.
- Humanistyczni (Humanistic) – cenią sobie osobisty kontakty, wymianę wiedzy. Są skłonni kierować się poradami i opiniami innych.
Każda z wymienionych wyżej grup inaczej podchodzi do procesu zakupowego i oczekuje innych ułatwień.
Oto przykładowe funkcje wspierające sprzedaż dla różnych typów klientów:
Współzawodniczący (Competitive)
- Listy bestsellerów oraz inne rankingi produktów
- Wyróżniaj i promuj najlepiej ocenioną dobrą i najlepiej ocenioną złą opinię – ułatwiaj szybki zapoznanie się z za i przeciw.
- Korzystaj z możliwości, jakie daje AJAX (dynamiczne ładowanie informacji bez przeładowywania strony) aby pokazać najważniejsze informacje o produkcie już na listach wyników wyszukiwania/kategoriach.
Metodyczni (Methodical)
- Korzystaj z narzędzi budujących zaufanie – referencji, certyfikatów.
- Umożliwiaj porównywanie produktów.
- Pokazuj jak najwięcej informacji o produkcie.
- Korzystaj z wypowiedzi ekspertów, zewnętrznych ocen produktów.
- Umożliwiaj szczegółowe wyszukiwanie produktu po atrybutach.
Spontaniczni (Spontaneous)
- Korzystaj z prezentacji wideoproduktu i recenzji wideo tam, gdzie to tylko możliwe. Pokaż produkt w użyciu.
- Twórz listy typu „HOT”, „Najczęściej komentowane” – wskazuj produkty cieszące się zainteresowaniem.
- Korzystaj z ograniczonych czasowo promocji.
- Informuj o kończącej się dostępności produku.
Humanistyczni (Humanistic)
- Zachęcaj do opiniowania produktów – są one kluczowe dla tej grupy klientów.
- Umożliwiaj sortowanie produktów według ocen klientów.
- Twórz rankingi klienckie.
- Stwórz program testów produktów i publikuj jego wyniki (np. w formie wideorecenzji konsumenckich).
- Fora, blogi, media społecznościowe to miejsca gdzie możesz spotkać klientów z tej grupy.
oprac. : Tomasz Karwatka / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)