Rynek dóbr luksusowych ponad kryzysem
2012-09-07 13:02
Rynek dóbr luksusowych ponad kryzysem © Elnur - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych: kryzys im nie straszny
W drugiej edycji raportu “Luxury & Cosmetics Financial Factbook” na temat sytuacji w branżach kosmetycznej i dóbr luksusowych, eksperci Ernst & Young przeanalizowali dane finansowe 21 najważniejszych spółek produkujących kosmetyki i ekskluzywną odzież, biżuterię, zegarki, perfumy, galanterię skórzaną etc. W raporcie uwzględniono dane udostępnione przez: LVMH, Richemont, Swatch, Hermès, Ralph Lauren, Tiffany, Burberry, Hugo Boss, Tod’s, Prada, Ferragamo, L’Oréal, PPR, Estée Lauder, Beiersdorf, Shiseido, L’Occitane, Natura oraz 2 firmy blisko związane z sektorem dóbr luksusowych: Luxottica i Safilo.225 mld Euro – tyle będzie wart rynek dóbr luksusowych w roku 2015 (dziś to ok. 191 mld).
422 mld Euro – taka będzie wartość rynku produktów „Personal Care” w roku 2015 (dziś to ok. 363 mld) – do tej kategorii zalicza się: produkty do pielęgnacji skóry, włosów, zapachy, produkty do makijażu, leki OTC dostępne w drogeriach itp.
126% - prognozowany wzrost konsumpcji dóbr luksusowych w Chinach między 2010 a 2015 rokiem
Chiny się stroją
Według danych Ernst & Young średni wzrost przychodów producentów dóbr luksusowych (wyłączając producentów kosmetyków) w latach 2010 – 2013 wyniesie 11,8%. W tym samym czasie producenci kosmetyków odnotują średni wzrost o 7,7%. Największy wpływ na tę sytuację ma dynamicznie rosnąca liczebność klasy średniej na rynkach szybkiego wzrostu – szczególnie w Azji. Eksperci Ernst & Young przewidują, że w Chinach konsumpcja dóbr luksusowych w 2015 roku będzie ponad dwukrotnie wyższa niż w roku 2010, a udział Państwa Środka w światowym rynku dóbr luksusowych sięgnie za 3 lata 20% (wyniesie 21,7 mld Euro).
fot. Elnur - Fotolia.com
Rynek dóbr luksusowych ponad kryzysem
Europejski „efekt szminki”?
Co ciekawe, sprzedaż produktów luksusowych i kosmetyków bardzo dynamicznie (o 10% w roku 2011) rośnie w przeżywającej kłopoty gospodarcze Europie. Stary Kontynent nadal jest największym rynkiem zbytu dla firm produkujących ekskluzywne produkty z 36% udziałem w rynku światowym. Eksperci Ernst & Young zwracają również uwagę, że Europa była też najbardziej odpornym na dekoniunkturę rynkiem w czasie poprzedniego kryzysu finansowego. W latach 2007 – 2011 sprzedaż dóbr luksusowych w Europie rosła średnio o 2% rocznie. Autorzy raportu zauważają jednak, że za coraz większą wartość zakupów w Europie odpowiedzialni są… Azjaci przyjeżdżający na nasz kontynent na wakacje bądź w celach biznesowych.
- Europa pomimo spowolnienia gospodarczego wciąż jest jednym z najbogatszych rejonów świata, stąd jej dominujący udział w globalnym rynku dóbr luksusowych. Ponadto dobre wyniki sprzedaży w ostatnich latach to w dużej mierze efekt eksportu. Potwierdza to przypadek Hiszpanii, w której sprzedaż dóbr luksusowych wzrosła w ubiegłym roku o ¼ i wynikała głównie ze wzrostu zakupów robionych przez zagranicznych turystów, przede wszystkim z Azji – dodaje Rozkrut.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)