Zaległe płatności: polskie firmy unikają windykacji
2012-09-10 13:31
Jakie działania podejmujesz wobec kontrahentów, którzy nieterminowo regulują faktury? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zaległe płatności: jak negocjować z firmą
Grzecznie, ale czy skutecznie?Aż 83% mikroprzedsiębiorców i 88% małych firm deklaruje, że współpracuje z kontrahentami, którzy regulują faktury po terminie płatności. Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. wynika, że zaległości ze strony partnerów biznesowych mogą wpływać na bieżącą płynność finansową i regulowanie własnych zobowiązań.
Z jakich rozwiązań w takiej sytuacji korzystają przedsiębiorcy, oprócz najbardziej powszechnego, telefonicznego przypominania o zapłacie? Często sięgają po uzasadnione ekonomicznie sposoby, jakimi są na przykład zmiana warunków sprzedaży (np. wstrzymanie dostaw – 46%) lub sposobu rozliczeń z klientem (co siódmy skraca terminy płatności a 37% przechodzi na rozliczenia gotówkowe). Jednocześnie zaledwie 2% małych podmiotów gospodarczych, w celu zmotywowania kontrahenta do uregulowania należności, decyduje się na samodzielne wysłanie wezwania do zapłaty. Z sondażu wynika również, że 5% właścicieli małych firm nic nie robi, aby odzyskać honorarium, uważając taką sytuację za normalną.
fot. mat. prasowe
Jakie działania podejmujesz wobec kontrahentów, którzy nieterminowo regulują faktury?
Windykacja dla każdego
Firmy windykacyjne mogą skutecznie wesprzeć proces odzyskiwania należności, przejmując na siebie m.in. uzgadnianie terminów i warunków rozliczeń czy monitorowanie spłat. Na współpracę w tym zakresie decyduje się jednak jedynie 7% małych przedsiębiorców.
„Co czwarta mikro- i mała firma deklaruje, że kończy kontrakt z klientem, gdy ten nie płaci w terminie. Są jednak rozwiązania, które pozwolą kontynuować współpracę i zapewnić sobie płynność rozliczeń” – tłumaczy Krzysztof Matela, Prezes Zarządu EGB Finanse sp. z o.o. – „Można zmienić własną politykę sprzedażową, np. do czasu uregulowania przynajmniej części długu domagać się regulowania należności gotówką. Wspierać telefoniczne kontakty wysyłką wezwań do zapłaty, co nada procesowi windykacji bardziej oficjalnego charakteru, szczególnie jeśli przekaz wzmocniony zostanie logotypem firmy windykacyjnej.”
Outsourcing tej części funkcjonowania przedsiębiorstwa, pozwala skupić się przedsiębiorcy na bieżącej działalności. Rozwiązań dostępnych dla małych firm jest coraz więcej. EGB Finanse obok klasycznej usługi windykacji na zlecenie, proponuje także korzystanie z Elektronicznego Systemu Windykacji. Pozwala on na samodzielne projektowanie procesu dochodzenia należności, a zatem przedsiębiorca sam decyduje, jakie działania ma zrealizować w jego imieniu firma windykacyjna. Poprzez System można windykować pojedyncze faktury o dowolnej wartości. Średnia wartość faktury przekazanej dotychczas do windykacji przez podmioty z sektora MMP wynosi 1100 zł, a ich okres przeterminowania wynosi ok. 12 miesięcy.
„Przedsiębiorcy często zwlekają nawet wiele miesięcy z rozpoczęciem jakichkolwiek działań windykacyjnych” – dodaje Krzysztof Matela. – „Warto reagować natychmiast po dacie wymagalności. Znacząco skróci to czas oczekiwania na płatność i pozwoli na bieżąco regulować własne zobowiązania”.
7 sposobów na przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach ze strony kontrahentów
Każdemu przedsiębiorcy – bez względu na to, czy należy do sektora MSP, czy też jest działającą na wielką skalę korporacją – zależy na tym, by jego kontrahenci regulowali w terminie płatności wynikające z faktur. Jak osiągnąć ten cel? Przedstawiamy 7 efektywnych i sprawdzonych sposobów.
Sposób 1
MONITORING
Monitoruj wystawiane przez siebie faktury. Pozwoli Ci to kontrolować stan rozliczeń oraz to, który kontrahent, na jakie kwoty i od kiedy zalega Ci z płatnościami. Pełna wiedza pozwoli podjąć właściwą decyzję co do sposobu postępowania w stosunku do tego klienta.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)