eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyZaległe płatności: polskie firmy unikają windykacji

Zaległe płatności: polskie firmy unikają windykacji

2012-09-10 13:31

Zaległe płatności: polskie firmy unikają windykacji

Jakie działania podejmujesz wobec kontrahentów, którzy nieterminowo regulują faktury? © fot. mat. prasowe

Mimo że włączenie się w proces windykacji firmy windykacyjnej zdecydowanie zwiększa szansę na odzyskanie należności, z ich wsparcia korzysta jedynie 4% mikro i małych przedsiębiorców - takie są wnioski z badania zrealizowanego na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. Właściciele podmiotów z sektora MMP najczęściej (średnio 83%) próbują odzyskać wynagrodzenie na własną rękę, dzwoniąc i przypominając o zapłacie za towar lub usługę.

Przeczytaj także: Zaległe płatności: jak negocjować z firmą

Grzecznie, ale czy skutecznie?

Aż 83% mikroprzedsiębiorców i 88% małych firm deklaruje, że współpracuje z kontrahentami, którzy regulują faktury po terminie płatności. Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. wynika, że zaległości ze strony partnerów biznesowych mogą wpływać na bieżącą płynność finansową i regulowanie własnych zobowiązań.

Z jakich rozwiązań w takiej sytuacji korzystają przedsiębiorcy, oprócz najbardziej powszechnego, telefonicznego przypominania o zapłacie? Często sięgają po uzasadnione ekonomicznie sposoby, jakimi są na przykład zmiana warunków sprzedaży (np. wstrzymanie dostaw – 46%) lub sposobu rozliczeń z klientem (co siódmy skraca terminy płatności a 37% przechodzi na rozliczenia gotówkowe). Jednocześnie zaledwie 2% małych podmiotów gospodarczych, w celu zmotywowania kontrahenta do uregulowania należności, decyduje się na samodzielne wysłanie wezwania do zapłaty. Z sondażu wynika również, że 5% właścicieli małych firm nic nie robi, aby odzyskać honorarium, uważając taką sytuację za normalną.

fot. mat. prasowe

Jakie działania podejmujesz wobec kontrahentów, którzy nieterminowo regulują faktury?

Zaledwie 2% małych podmiotów gospodarczych, w celu zmotywowania kontrahenta do uregulowania należności, decyduje się na samodzielne wysłanie wezwania do zapłaty


Windykacja dla każdego

Firmy windykacyjne mogą skutecznie wesprzeć proces odzyskiwania należności, przejmując na siebie m.in. uzgadnianie terminów i warunków rozliczeń czy monitorowanie spłat. Na współpracę w tym zakresie decyduje się jednak jedynie 7% małych przedsiębiorców.

„Co czwarta mikro- i mała firma deklaruje, że kończy kontrakt z klientem, gdy ten nie płaci w terminie. Są jednak rozwiązania, które pozwolą kontynuować współpracę i zapewnić sobie płynność rozliczeń” – tłumaczy Krzysztof Matela, Prezes Zarządu EGB Finanse sp. z o.o. – „Można zmienić własną politykę sprzedażową, np. do czasu uregulowania przynajmniej części długu domagać się regulowania należności gotówką. Wspierać telefoniczne kontakty wysyłką wezwań do zapłaty, co nada procesowi windykacji bardziej oficjalnego charakteru, szczególnie jeśli przekaz wzmocniony zostanie logotypem firmy windykacyjnej.”

Outsourcing tej części funkcjonowania przedsiębiorstwa, pozwala skupić się przedsiębiorcy na bieżącej działalności. Rozwiązań dostępnych dla małych firm jest coraz więcej. EGB Finanse obok klasycznej usługi windykacji na zlecenie, proponuje także korzystanie z Elektronicznego Systemu Windykacji. Pozwala on na samodzielne projektowanie procesu dochodzenia należności, a zatem przedsiębiorca sam decyduje, jakie działania ma zrealizować w jego imieniu firma windykacyjna. Poprzez System można windykować pojedyncze faktury o dowolnej wartości. Średnia wartość faktury przekazanej dotychczas do windykacji przez podmioty z sektora MMP wynosi 1100 zł, a ich okres przeterminowania wynosi ok. 12 miesięcy.

„Przedsiębiorcy często zwlekają nawet wiele miesięcy z rozpoczęciem jakichkolwiek działań windykacyjnych” – dodaje Krzysztof Matela. – „Warto reagować natychmiast po dacie wymagalności. Znacząco skróci to czas oczekiwania na płatność i pozwoli na bieżąco regulować własne zobowiązania”.

7 sposobów na przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach ze strony kontrahentów

Każdemu przedsiębiorcy – bez względu na to, czy należy do sektora MSP, czy też jest działającą na wielką skalę korporacją – zależy na tym, by jego kontrahenci regulowali w terminie płatności wynikające z faktur. Jak osiągnąć ten cel? Przedstawiamy 7 efektywnych i sprawdzonych sposobów.

Sposób 1


MONITORING

Monitoruj wystawiane przez siebie faktury. Pozwoli Ci to kontrolować stan rozliczeń oraz to, który kontrahent, na jakie kwoty i od kiedy zalega Ci z płatnościami. Pełna wiedza pozwoli podjąć właściwą decyzję co do sposobu postępowania w stosunku do tego klienta.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: