Zaległe płatności: polskie firmy unikają windykacji
2012-09-10 13:31
Przeczytaj także: Zaległe płatności: jak negocjować z firmą
Sposób 2
BIEŻĄCA REAKCJA
Działaj od razu – kontaktuj się telefonicznie i przypominaj o terminach. Wyślij oficjalne wezwanie do zapłaty, które nada działaniom bardziej oficjalnego charakteru i utwierdzi dłużnika w przekonaniu, że twoje należności są dla Ciebie priorytetowe. Wzmocnisz ten efekt, jeśli wezwanie do zapłaty wyśle w twoim imieniu firma windykacyjna. Zlecaj windykację szybko, nawet już kilkanaście dni po terminie wymagalności. Dzięki temu zwiększysz szansę na odzyskanie całej kwoty należności.
Sposób 3
WERYFIKACJA SPOSOBU ROZLICZEŃ
Jeśli Twój kontrahent znacznie opóźnia moment zapłaty, skróć udzielane mu kredyty kupieckie. A zatem – wystawiaj faktury z siedmiodniowym terminem płatności, zamiast z trzydziestodniowym. Sprawdź czy warto kredytować klienta, w sytuacji gdy on nie wywiązuje się ze zobowiązań, bo to może negatywnie wpłynąć na Twoją własną sytuację finansową.
Sposób 4
ZMIANA POLITYKI SPRZEDAŻOWEJ
Jeśli klient nie dotrzymuje terminów, zwróć uwagę na wielkość oraz rytmikę dostaw, i do momentu gdy nie spłaci całości lub istotnej części długu, wprowadź w tym zakresie ograniczenia. Wstrzymaj dodatkowe korzyści i przywileje wynikające ze współpracy (np. promocje, rabaty). Modyfikowanie polityki sprzedaży będzie dla dłużnika sygnałem, że by utrzymać korzystne warunki powinien uporządkować sprawy płatności.
Sposób 5
WERYFIKACJA POZIOMU CEN
Jeśli klient płaci w sposób nieregularny, warto zastanowić się nad zmianą polityki cenowej wobec niego. Koszty obsługi takiego kontrahenta, w tym finansowanie go jako dłużnika, powinny znaleźć odzwierciedlenie w podwyższonej cenie.
Sposób 6
SPRZEDAŻ FAKTUR PRZED DATĄ WYMAGALNOŚCI
Jeśli musisz rozliczać się ze swoimi dostawcami gotówką, a Twoi kontrahenci oczekują długich terminów płatności, możesz sprzedać należności wynikające z wystawianych im faktur. Dzięki temu gotówka znajdzie się na Twoim koncie jeszcze przed datą wymagalności, a jednocześnie będziesz mógł zachować dotychczasową politykę sprzedaży. Dodatkowo zachowasz bieżącą płynność i sam będziesz mógł rozliczać się w terminie.
Sposób 7
ZAMIAST ZRYWAĆ WSPÓŁPRACĘ, SIĘGNIJ PO EFEKTYWNE NARZĘDZIA
Masz do dyspozycji wiele narzędzi, które pomogą w rozwiązaniu tej sytuacji – od windykacji we własnym zakresie, poprzez usługi firm windykacyjnych, m.in. monitoring płatności, windykację na zlecenie, sprzedaż wierzytelności, pieczęć prewencyjną itd. Coraz więcej firm windykacyjnych udostępnia narzędzia przygotowane specjalnie dla małych i średnich przedsiębiorców, tj. np. Elektroniczny System Windykacji EGB Finanse. Firmy z sektora MSP mogą dzięki takim rozwiązaniom samodzielnie projektować proces windykacji, w tym decydować o czasie podjęcia działań, rodzaju stosowanych narzędzi oraz limicie ponoszonych wydatków. To tani i skuteczny sposób zarządzania swoimi wierzytelnościami.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Gemius S.A. w okresie 5-11 lipca 2012 r. metodą CAWI na próbie 200 mikro i małych przedsiębiorców.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)