Przemysł spirytusowy - eksport receptą na kryzys
2012-09-18 09:23
Wartość obrotów produktami sektora spirytusowego © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polskie wódki doceniane w USA
Przemysł spirytusowy stanowi ważną gałąź polskiej gospodarki odpowiadając za ok. 93 000 miejsc pracy, blisko 10 mld zł wpływów budżetowych pochodzących z akcyzy i podatku VAT. Od 2009 r. następuje jednak spadek sprzedaży napojów spirytusowych w kraju oraz wzrastają koszty produkcji i obsługi finansowej. Obniżenie kondycji finansowej producentów może mieć przełożenie na pogorszenie perspektyw eksportowych.Eksport napojów spirytusowych w latach 2008-2011 miał tendencje wzrostową. Rynki zagraniczne stawały się znaczącym odbiorcą polskich wódek, czego dowodem jest rosnący udział eksportu w produkcji napojów spirytusowych. W 2011 r. wartość obrotów produktami sektora spirytusowego wyniosła 197,4 mln euro. W 2012 r. nastąpił jednak spadek i w pierwszych czterech miesiącach tego roku wartość obrotów produktami sektora spirytusowego wyniosła jedynie 47,1 mln euro, czyli o 13,5 mln euro mniej niż w pierwszych miesiącach ubiegłego roku. Za spadek odpowiada w całości załamanie eksportu spirytusu spowodowane w dużej mierze wzrostem kosztów produkcji.
fot. mat. prasowe
Wartość obrotów produktami sektora spirytusowego
Chociaż krajowi producenci wódki zawiedli się na Mistrzostwach Europy w piłce nożnej, to na szczęście, mimo trudnej sytuacji branży, udało się utrzymać tempo wzrostu eksportu napojów spirytusowych – komentuje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Jest to znacznie ważniejsze, niż załamanie się handlu zagranicznego spirytusu, gdyż w markach krajowych trunków kryje się duża wartość dodana, której nie ma w samym spirytusie.
Największy udział w eksporcie napojów spirytusowych, bo ponad 80% ma wódka czysta.
Drugą pozycję stanowią likiery i wódki smakowe, których udział systematycznie rośnie i obecnie wynosi ok. 18% wartości eksportu napojów spirytusowych.
Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja oraz Stany Zjednoczone. Na rynek francuski w 2011r. trafiło ponad 60% napojów wysłanych na rynek unijny. Warto jednak dodać, że Francja jest w dużej mierze reeksporterem sprowadzanych przez siebie produktów. Ważne kierunki eksportu napojów spirytusowych to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada.
fot. mat. prasowe
Struktura geograficzna handlu zagranicznego napojami spirytusowymi
Wszystkie dane makroekonomiczne wskazują na to, że jedynie eksport polskich towarów może być receptą na obecny kryzys ekonomiczny, w tym na załamanie branży spirytusowej. Niestety większości krajowych producentów wódki nie stać obecnie na finansowanie promocji w USA, czy rynkach wschodzących Ameryki Południowej i Azji.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)