Centra handlowe w Polsce I poł. 2012
2012-09-18 12:14
Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2012
fot. mat. prasowe
Centrum handlowe
Najwięcej nowych powierzchni handlowych jest w miastach regionalnych
“Choć rynek polski był jak dotąd odporny na słabość dotykającą rynki europejskie, widzimy obecnie niższą dynamikę popytu konsumenckiego. Sprzedaż detaliczna w lipcu 2012 r. była co prawda o 6,9% wyższa niż rok wcześniej, ale jeszcze na początku tego roku miała dwucyfrową dynamikę. Popyt ze strony najemców powierzchni handlowych wyraźnie spada, za czym idzie rosnący odsetek wolnych powierzchni. Polski rynek centrów handlowych stanie się wkrótce rynkiem najemcy, a właściciele powierzchni będą musieli aktywnie zabiegać o nowe marki w swoich galeriach” – powiedziała Karina Kreja, dyrektor w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w CBRE Polska.
fot. mat. prasowe
Podaż centrów handlowych
Podaż centrów handlowych - Warszawa na miejscu pierwszym
Według opublikowanego właśnie przez CBRE raportu “Lokalizacje handlu detalicznego w Polsce”, na koniec pierwszej połowy 2012 r. mieliśmy w kraju łącznie 9,18 mln m kw. powierzchni handlowych w ponad 400 obiektach, wliczając centra handlowe, outlety oraz parki handlowe grupujące średnie i duże sklepy specjalistyczne w ramach jednego kompleksu. Daje to średnio 240 m kw. powierzchni handlowej na 1 000 mieszkańców. Handel detaliczny w Polsce, również z uwzględnieniem lokali przy głównych ulicach handlowych, staje się coraz bardziej dojrzały, a przez to dalszy rozwój stawia obecnie większe wymagania. Zasoby powierzchni handlowej systematycznie rosną – w 2011 r. oddano do użytku 650 000 m kw. nowej powierzchni, w 2012 r. oczekuje się ukończenia 620 000 m kw., a w 20123 r. nieco więcej. Oprócz typowych centrów handlowych, buduje się obecnie wiele centrów typu outlet ze sklepami renomowanych marek oferującymi artykuły po obniżonych cenach. Wśród różnorodnych modeli centrów handlowych są także małe obiekty (poniżej 5 000 m kw. powierzchni), o charakterze lokalnym czy osiedlowym, z supermarketem lub bez. Zupełnie po przeciwnej stronie plasuje się z kolei luksusowy dom towarowy vitkAc, otwarty w Warszawie pod koniec 2011 r.
fot. mat. prasowe
Rozmieszczenie powierzchni centrów handlowych
Najwięcej powierrzchnni handlowych jest w dużych miastach
W Warszawie dominuje popyt
Warszawa posiada 1,33 mln m kw. nowoczesnych powierzchni handlowych, co daje jej pozycję największego ośrodka handlu detalicznego w Polsce. Jednocześnie stolica cierpi na wyraźny niedobór powierzchni handlowych. Duży skok ilościowy spodziewany jest jednak już w przyszłym roku, kiedy to planuje się oddanie do użytku łącznie 74 000 m kw. w trzech nowych centrach: Auchan Łomianki, Factory Annopol i Plac Unii, a także w ramach rozbudowy Galerii Mokotów. Dalsze plany obejmują powstanie nowych centrów handlowych w dzielnicach Białołęka i Wilanów. W Warszawie nadal dominuje popyt, a odsetek wolnych powierzchni wynosi tylko 1,6%. Choć najemcy zabiegają o lokale w najlepszych galeriach handlowych stolicy, takich jak Złote Tarasy, Galeria Mokotów czy Arkadia, popyt w ulokowanych dalej od centrum galeriach jest już niższy, co skutkuje obniżeniem średnich stawek czynszu. Warszawa jest najdroższą w Polsce lokalizacją handlową – stawki czynszu za najwyższej jakości powierzchnie osiągają w stolicy 75 – 90 euro/m kw./miesiąc (za 100-metrowy lokal w dobrym miejscu w jednej z wiodących galerii), natomiast średnie stawki wynoszą 30 – 40 euro/m kw./miesiąc.
![Powierzchnie handlowe w rozkwicie [© .shock - Fotolia.com] Powierzchnie handlowe w rozkwicie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Powierzchnie-handlowe-w-rozkwicie-153116-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)