Konsumenci przyszłości: pokolenie XD
2012-09-26 00:25
Konsumenci przyszłości: pokolenie XD © Ilike - Fotolia.com
Przeczytaj także: Młodzi konsumenci z pokolenia XD a Internet
Co znaczy, że nasz młody bohater reprezentuje pokolenie XD? Mówiąc najprościej – w przeciwieństwie do starszych pokoleń nie zna świata bez internetu. Ta zmiana została zauważona i opisana przy okazji prowadzonego przed dwoma laty badania odczuć i zachowań nastolatków. Na zlecenie Disneya przebadano wtedy 3 tys. dzieci z sześciu krajów Europy: Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.Disney prowadził badania na potrzeby swojego nowego kanału telewizyjnego kierowanego do dzieci – Disney XD. Nic więc dziwnego, że w nazwie nowo wyodrębnionej grupy pozostawiono skrót literowy: XD. To jednak nie wszystko. Okazało się, że te dwie litery idealnie charakteryzują nowe pokolenie. „X” odnosi się w tym przypadku do dzieci pokolenia X (35–45 lat), urodzonych w latach 1995–2001, a „D” jest skrótem od „digital”.
Mamy więc do czynienia z dziećmi mającymi obecnie 8-14 lat, z których 60 proc. nie wyobraża sobie życia bez masowej cyfryzacji i dostępu do internetu. Nic dziwnego, w końcu nigdy w takim świecie nie żyły. To cyfrowi tubylcy.
Niemowlę z iPadem w dłoni, czyli korzenie XD
Aby zrozumieć specyfikę pokolenia XD, warto przede wszystkim zastanowić się, dlaczego dzieci przeszły taką ewolucję. Zacznijmy więc od początku – dziecko przychodzi na świat i…
…w pierwszym roku życia liczą się dla niego tylko mama, tata i mleko. Ale czy na pewno? Zaskakujące wyniki przyniósł raport „Zero to Eight. Children media use in America” opublikowany w 2011 r. Wykazał on, że w Stanach Zjednoczonych 10 proc. maluchów do 1. roku życia korzystało już ze smartfona lub iPada. Wraz z wiekiem dziecka wynik ten bardzo szybko wzrasta, osiągając poziom 39 proc. wśród 2-4-latków i 52 proc. wśród 5-8-latków. Dzieci nie tylko mają kontakt z urządzeniami, ale również korzystają na nich z dostępu do sieci. 23 proc. rodziców dzieci w wieku do 5 lat przyznało, że ich dzieci korzystają z internetu, a 80 proc. z nich wykorzystuje to medium regularnie (wg raportu: „Always Connected: the new digital media habits of young children”).
fot. Ilike - Fotolia.com
Konsumenci przyszłości: pokolenie XD
I tak dotarliśmy ponownie do chwili, gdy nasz bohater wchodzi w wiek właściwy dla pokolenia XD. Znając jego przeszłość, nie mamy już wątpliwości, że przynależy on do całkiem nowej generacji.
Zwyczaje cyfrowych tubylców
Świat idzie naprzód i nie możemy zawrócić biegu zdarzeń. Wkraczanie młodych cyfrowych tubylców w naszą rzeczywistość jest faktem i przybiera na sile. Mamy tylko jedno rozwiązanie – musimy znaleźć z nimi wspólny język. A, trzeba przyznać, ich podejście do życia i korzystania z internetu może być dla nas niejednokrotnie zaskakujące.
Młodzi są często postrzegani jako osoby rozpieszczone, nieznające wyższych wartości, tak mocno pochłonięte przez świat wirtualny, że zapominają o świecie rzeczywistym. Ten osąd jest bardzo powierzchowny i krzywdzący dla pokolenia XD, co wykazały badania. Dla młodego, cyfrowo świadomego pokolenia wciąż największymi autorytetami są rodzice, a nie, jak można by przypuszczać, bardziej przebojowi koledzy, celebryci czy modne postacie fikcyjne.
Internet natomiast nie zastępuje im codziennego życia i realnych znajomych – służy do wzmacniania i podtrzymywania kontaktów nawiązywanych i pielęgnowanych w świecie rzeczywistym. Prawdą jest, że najczęściej używają sieci w celach rozrywkowych (77 proc. wykorzystuje internet do grania w gry komputerowe), jednak już drugą najczęściej wykonywaną czynnością jest poszukiwanie informacji pomocnych przy odrabianiu lekcji (75 proc.). Internet stanowi więc dla młodych silne narzędzie edukacyjne.
Jednym tchem można wymienić inne cechy, które wyróżniają pokolenie XD. Wspomniane już badania prowadzone na potrzeby kanału Disney XD wykazały, że dzieci z tej generacji są również: przedsiębiorcze (70 proc. oszczędza kieszonkowe, a nie natychmiast wydaje), wolne (64 proc. w przyszłości wolałoby prowadzić własną działalność), ekologiczne (97 proc. wierzy, że dbanie o planetę jest bardzo ważne i, co ciekawe, aż 74 proc. regularnie segreguje śmieci).
Grupa ta jest pozytywnie nastawiona do społeczeństwa i mocno na nim skoncentrowana, co ostatecznie obala negatywny stereotyp młodego pokolenia.
oprac. : Magdalena Buszek / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)