Rozstrzyganie drobnych sporów transgranicznych jest proste
2012-09-28 08:56
Rozstrzyganie drobnych sporów transgranicznych jest proste © Alexey Klementiev - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czego dotyczyły spory transgraniczne w okresie I-VIII 2024?
Przedmiotem sprawozdania opublikowanego 21 września są tzw. drobne spory transgraniczne, czyli takie, w których górnym progiem roszczeń jest kwota 2 tys. euro. Gdy konsument dokona zakupu w kraju Unii Europejskiej innym niż ten, w którym mieszka, i okaże się, że towar np. nie dotarł, może wszcząć europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń. W efekcie może liczyć na otrzymanie pieniędzy, które wydał za granicą, dokonując transakcji np. poprzez Internet. Procedura dostępna od początku 2009 roku jest jednak wykorzystywana rzadko.Jeśli chodzi o konsumentów, badanie pokazuje, że ok. 20% z nich miało problemy dotyczące zakupu. Ponad połowie, bo ok. 60%, udało się porozumieć ze sprzedawcą bądź usługodawcą bezpośrednio. Aż 40% nie uzyskało zadośćuczynienia, w tym 25% nie uczyniło nic, by się o nie postarać. Tylko 2% konsumentów pozywało przedsiębiorców przed sądem. Zniechęca ich jednak do tego przekonanie o niskiej wartości szkody, długotrwałości procedur i ich kosztowności.
Na niską popularność tej metody dochodzenia sporu ma wpływ fakt, że pozytywne orzeczenia sądu z kraju konsumenta są realizowane poza jego granicami wciąż niezbyt często. Z badania, które przeprowadziły europejskie centra konsumenckie, w tym również ECK Polska, specjalnie po to, by przybliżyć skalę problemów w tym obszarze, wynika, że świadomość sędziów, jak i przygotowanie sądów w zakresie udostępniania możliwości korzystania z tej procedury są w naszym kraju niskie.
fot. Alexey Klementiev - Fotolia.com
Rozstrzyganie drobnych sporów transgranicznych jest proste
– Każdą skargę i zapytanie konsumenta, który ma kłopot z transakcją transgraniczną, rozważamy bardzo dokładnie, dlatego zachęcamy wszystkich do korzystania z naszego bezpłatnego wsparcia. Gdy okaże się, że sprawa wymaga wykorzystania procedury dochodzenia drobnych roszczeń, wówczas prawnicy Europejskiego Centrum Konsumenckiego poinformują konsumenta o jego prawach i możliwościach działania przed sądem – mówi Piotr Stańczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
ECK Polska znalazło się w grupie roboczej centrów ECC-Net (także z Litwy i Estonii), pracującej pod kierownictwem centrum z Włoch. Przygotowała ona raport dla Komisji Europejskiej od strony merytorycznej, w tym opracowało metodykę badania. Koordynowało także całość działań związanych z jego przygotowaniem. Badanie wykonano w 27 krajach Unii Europejskiej poprzez sieć Europejskich Centrów Konsumenckich w latach 2009-2011.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)