Rynek wewnętrzny w Polsce 2011
2012-09-27 13:22
Przeczytaj także: Rynek wewnętrzny w Polsce 2010
UsługiW 2011 r. wartość dodana brutto wytworzona w usługach wyniosła ponad 60% wartości ogółem w gospodarce narodowej, natomiast liczba pracujących stanowiła 56,3% ogółu pracujących.
Wartość dodana wytworzona przez podmioty gospodarki narodowej prowadzące działalność handlową wynosiła prawie połowę wartości dodanej w usługach. Jednocześnie w handlu zatrudnionych było 27,4% ogółu pracujących w podmiotach usługowych.
Usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zwane dalej usługami biznesowymi, mają drugą co do wielkości udziału pozycję w usługach (po handlu). W 2011 r. wartość dodana brutto wytworzona przez podmioty zaliczane do usług biznesowych wyniosła ponad jedna czwartą wartości całego sektora usług. W podmiotach tych zatrudnionych było 16,9% pracujących w sektorze działalności usługowych.
Handel detaliczny i hurtowy
W 2011 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe wyniosła 646,1 mld zł i była o 9,0% wyższa niż przed rokiem. W punktach sprzedaży detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 624,0 mld zł (wzrost o 9,1%), z tego wartość żywności i napojów bezalkoholowych - 161,0 mld zł (wzrost o 3,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych - 54,7 mld zł (wzrost o 1,7%) i towarów nieżywnościowych - 408,3 mld zł (wzrost o 12,8%). W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 22,2 mld zł (wzrost o 5,2%).
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży detalicznej
W punktach sprzedaży detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 624,0 mld zł (wzrost o 9,1%), z tego wartość żywności i napojów bezalkoholowych - 161,0 mld zł (wzrost o 3,2%)
Sprzedaż detaliczna zrealizowana w 2011 roku przez podmioty gospodarcze o liczbie pracujących 50 i więcej osób stanowiła 49,8%, przez podmioty o liczbie pracujących do 9 osób - 30,2% zaś przez przedsiębiorstwa średnie ( 10-49 osób) - 20,0%.
Sprzedaż przedsiębiorstw handlowych (w cenach bieżących) wyniosła 86,9% wartości ogółem sprzedaży detalicznej, i jej udział był taki sam jak w roku 2010. Pozostała sprzedaż była realizowana przez przedsiębiorstwa, których podstawowym rodzajem działalności nie był handel, lecz np. produkcja lub gastronomia.
Powierzchnia sprzedażowa sklepów w końcu 2011 r. wyniosła ok. 32 984 tys. m2 i była większa niż w roku poprzednim o 3,8%. Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach we wszystkich przedziałach powierzchniowych.
Największy przyrost powierzchni odnotowano w przedziale 400 - 999 m2 (o 6,1%) oraz 1000 m² i więcej (o 5,7%). Wolniejszy wzrost powierzchni sklepów z przedziału 100 -399 m2 (o 3,2%), oraz 99 m² i mniej (o 2,3%).
fot. mat. prasowe
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów
Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, podobnie jak w latach ubiegłych, najwięcej sklepów przybyło w kategorii supermarketów, ale głównie o małej powierzchni (od 400-999 m²)
W 2011 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 345 tys. i była niższa niż przed rokiem o 0,3%. Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, podobnie jak w latach ubiegłych, najwięcej sklepów przybyło w kategorii supermarketów, ale głównie o małej powierzchni (od 400-999 m²). Liczba hipermarketów w 2011 r. utrzymała się na podobnym poziomie jak w roku poprzednim. Na jeden sklep w 2011 r. przypadało średnio 112 osób, podczas gdy w 2010 r. było to odpowiednio 111 osób.
fot. mat. prasowe
Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych
Liczba hipermarketów w 2011 r. utrzymała się na podobnym poziomie jak w roku poprzednim

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)