Polskie obiekty sportowe a naming rights
2012-10-07 00:10
Wartość naming rights obiektów sportowych w Polsce © fot. mat. prasowe
Zakończone w lipcu Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zwiększyły zainteresowanie prawami do nazw polskich obiektów sportowych. Dzięki znacznemu potencjałowi marketingowemu, całkowicie nowe bądź gruntownie zmodernizowane obiekty zyskują coraz większe zainteresowanie sponsorów. Jak szacują eksperci KPMG, obecnie zakontraktowana wartość naming rights w Polsce wynosi ok. 20 mln rocznie.
Przeczytaj także: Stadiony: finansowanie w Polsce i na świecie
Obiekty sportowe posiadające sponsorów tytularnychW Polsce 8 obiektów sportowych posiada aktualnie sponsora tytularnego. Są to: Atlas Arena w Łodzi, BGŻ Arena w Pruszkowie, Dialog Arena w Lublinie, Ergo Arena na granicy administracyjnej Gdańska i Sopotu, Orlen Arena w Płocku, Pepsi Arena w Warszawie, PGE Arena w Gdańsku oraz SPARena w Zielonej Górze – pierwszy przykład naming rights stadionu żużlowego na świecie. Okazuje się, że potencjalni sponsorzy nie są zainteresowani wyłącznie piłką nożną i pod uwagę brane są także inne dyscypliny sportu.
- Z analiz KPMG wynika, że w Polsce stabilnie rośnie zainteresowanie pozyskaniem praw sponsora tytularnego do obiektu sportowego. Potencjał wzrostu wciąż jest znaczący, porównując go chociażby do stopnia zakontraktowania stadionów w Niemczech. Niedawno okazało się, że stadion żużlowy także może pozyskać sponsora, co jest pierwszym takim przypadkiem nie tylko w Europie, ale i na świecie – mówi Tomasz Wiśniewski, Partner w KPMG.
Zakontraktowana wartość naming rights wynosi obecnie ok. 20 mln zł rocznie
Jak szacują eksperci KPMG, zakontraktowana obecnie wartość naming rights w Polsce wynosi ok. 20 mln zł rocznie. Jeśli do końca roku uda się zrealizować jeszcze jedną transakcję związaną z obiektem, na którym rozgrywane były mecze Euro 2012 (szacunkowe kwoty transakcji wahają się od 7 do 10 mln zł), wówczas wartość ta osiągnęłaby poziom ok. 40% wartości całkowitej naming rights. Zainteresowanie dużych polskich firm prawami sponsora tytularnego poszczególnych obiektów jest coraz większe, dlatego istnieje realna szansa, że obiekty we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie również znajdą sponsora. Znaczne nadzieje wiązane są także z gruntownie modernizowanymi obiektami w Zabrzu oraz Białymstoku. Jeśli jednak do końca roku nie dojdzie do skutku żadna nowa transakcja, wówczas zakontraktowane będzie jedynie ok. 26% wartości całkowitej naming rights.
fot. mat. prasowe
Wartość naming rights obiektów sportowych w Polsce
Potencjalnie wartość całkowita naming rights w Polsce szacowana jest na ok. 76 mln zł. Biorąc pod uwagę, że w 2014 roku w Polsce rozegrane zostaną mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn, a dodatkowo coraz częściej na polskich obiektach odbywają się koncerty światowych gwiazd muzyki, zainteresowanie sponsorów prawami do nazw powinno systematycznie rosnąć. Mimo wszystko naming rights to dla polskich firm wciąż nowe narzędzie marketingowe i, jak z każdą nowością, są z nią związane pewne obawy. Jak wskazują eksperci KPMG, szacowany przez nich zakontraktowany poziom 45% wartości całkowitej może zostać osiągnięty już w 2013 roku. Dla porównania w ligach NBA i NHL oraz niemieckiej Bundeslidze zakontraktowana wartość naming rights stanowiła w 2010 roku ok. 80% wartości całkowitej. W lidze NFL oraz MLB ten stosunek wynosił odpowiednio ok. 60% oraz 50%.
Przeczytaj także:
Polskie stadiony potrafią na siebie zarobić
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)