Polska Ekstraklasa 2012
2012-10-08 11:15
Przeczytaj także: Polska Ekstraklasa - przychody 2010
40-procentowy skok przychodów w 4 lata
Twórcy opracowania dostrzegają wyzwania, przed którymi stoją kluby, ale też podkreślają, że od czasu opublikowania pierwszego raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu w roku 2009 w budżetach klubów zaszła prawdziwa rewolucja. Przychody wszystkich klubów wzrosły na przestrzeni 4 lat o 40% i powoli zbliżają się do granicy 0,5 mld zł. W roku 2011 wyniosły one 441,6 mln zł w porównaniu z 371,1-milionowymi wpływami odnotowanymi rok wcześniej.
Najważniejszą pozycję w przychodach wciąż stanowią wpływy ze sponsoringu i reklamy, które wyniosły w 2011 roku 156,3 mln zł – 36% całości. Rok wcześniej wyniosły one 130,8 mln zł. Bardzo istotne są także przychody ze sprzedaży praw do transmisji TV. – Jeszcze kilkanaście miesięcy temu mecze Ekstraklasy w telewizji miały szansę dotrzeć do nieco ponad miliona gospodarstw domowych w Polsce. Teraz swoim zasięgiem obejmujemy nawet osiem milionów gospodarstw. To jeszcze nie meta, ale ważny dla nas punkt kontrolny w wyścigu o pozyskanie telewidzów. Dostrzegamy też zmiany przyzwyczajeń i stylu życia Polaków. Coraz większa części kibiców oczekuje wygodnego i elastycznego dostępu do meczów za pomocą smartfona, tabletu czy komputera – tłumaczy Bogusław Biszof.
Długi coraz większe
Niestety, wraz z przychodami klubów rosną koszty i zadłużenie. Koszty operacyjne (bez wydatków na transfery) wyniosły 533,7 mln zł. Rok wcześniej były o 15,5% niższe – wyniosły 461,9 mln zł. Kluby Ekstraklasy zamknęły poprzedni rok łączną stratą w wysokości 119 mln zł – o 6 mln zł wyższą niż rok wcześniej. Konsekwencją strat są rosnące zobowiązania finansowe. Łączne zadłużenie polskich klubów wynosi obecnie około 645 mln zł – o ponad 110 mln zł więcej w poprzednim roku. W tym samym czasie aktywa klubów wzrosły o 27 mln zł i sięgnęły prawie 336 mln zł. To oznacza, że statystyczny klub Ekstraklasy posiada majątek, który pozwala na pokrycie jedynie połowy jego zobowiązań. – Ten wskaźnik musi ulec poprawie w przyszłości, jeżeli kluby chcą się rozwijać w sposób zrównoważony. Po raz kolejny zwracamy uwagę na politykę wynagrodzeń zawodników, nad którą każdy klub musi się mocno zastanowić – komentuje Tomasz Dębicki, Starszy Menedżer w Ernst & Young, współautor raportu.
KGHM Zagłębie wygrywa ranking finansowy, Legia króluje w kategorii medialności
fot. mat. prasowe
Ranking klubów T-Mobile Ekstraklasy z perspektywy medialności
W rankingu dominują kluby posiadające nowoczesną infrastrukturę sportową, mające dobrych piłkarzy z ciekawymi nazwiskami oraz szczycące się silnym zapleczem kibicowskim
W pierwszej piątce rankingu finansowego znalazły się również Lech Poznań, Jagiellonia Białystok i… spadkowicz, Cracovia. Poza KGHM Zagłębiem, zyski w minionym roku osiągnęły również: Jagiellonia Białystok, pierwszoligowy wtedy Piast Gliwice i Widzew Łódź, którego przychody przewyższyły koszty o ponad 100%, a zysk wyniósł 15 mln zł (głównie dzięki umorzeniu zadłużenia).
![Polska Ekstraklasa: rekordowe przychody i realna szansa na 1 mld zł [© pixabay.com] Polska Ekstraklasa: rekordowe przychody i realna szansa na 1 mld zł](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Ekstraklasa-pilkarska/Polska-Ekstraklasa-rekordowe-przychody-i-realna-szansa-na-1-mld-zl-247926-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)