eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPasywne poszukiwanie pracy

Pasywne poszukiwanie pracy

2012-10-19 10:06

Pasywne poszukiwanie pracy

Oferta pracy © ThorstenSchmitt - Fotolia.com

Aktualnie nie poszukują pracy, nie odpowiadają na oferty, ich aplikacje nie trafiają do działów kadr poszukujących pracowników - mimo to coraz więcej firm w czasie spowolnienia gospodarczego stara się dotrzeć do nich różnymi kanałami. W dobie zapotrzebowania na wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów nowym trendem na rynku pracy staje się pozyskiwanie nowych pracowników z grona osób posiadających już pracę i nie szukających aktywnie nowego zatrudnienia. Dużą rolę w tym procesie odgrywają media społecznościowe, w których obecność znacznie zwiększa szanse na otrzymanie atrakcyjnej propozycji zatrudnienia - podaje GoldenLine.

Przeczytaj także: Polscy pracownicy dbają o dobre imię firmy

Według ostatniego raportu przeprowadzonych przez serwis Jobvite, ilość pracowników rekrutowanych w ten sposób stale rośnie – obecnie stanowią oni ponad 70 proc. spośród wszystkich pracowników w ponad amerykańskich firmach. Firmy poszukujące potencjalnych kandydatów korzystają z wielu technik, najważniejszą z nich jest tzw. direct serach (bezpośrednie poszukiwanie) oraz posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów ułatwiających dotarcie do odpowiednich kandydatów. Jest to w dużej mierze możliwe dzięki internetowym serwisom biznesowym, których rola zasadniczo zmienia sposób patrzenia na rekrutację.

- Aktualnie z GoldenLine korzysta już 1 400 rekruterów, którzy przeglądają dziesiątki profili dziennie – mówi Monika Samojlik, Marketing Manager biznesowego serwisu społecznościowego GoldenLine. - Pasywne poszukiwanie pracy występuje nie tylko wtedy, kiedy kandydat nie przegląda ofert zatrudnienia oraz nie wysyła aplikacji. Pasywne poszukiwanie zatrudnienia to z kolei aktywna obecność w branżowych oraz biznesowych serwisach społecznościowych. Większość osób posiadających swoje wirtualne CV, nie szuka aktywnie nowego miejsca pracy. Natomiast nie ukrywają, że w przypadku otrzymania atrakcyjnej oferty, byliby skłonni zmienić pracę – i to tych kandydatów jest najwięcej.

Jak wynika z badania "Wykorzystanie social media w poszukiwaniu pracy i budowaniu wizerunku osobistego” przeprowadzonego przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine, 60 proc. użytkowników deklaruje, iż otrzymało za pomocą serwisu ofertę pracy skierowaną bezpośrednio do nich. 95 proc użytkowników GoldenLine w przypadku otrzymania atrakcyjnej propozycji z innej firmy rozważyłoby zmianę pracy. Co ciekawe 85 proc. respondentów z tej grupy posiada stałą pracę, z czego 56 proc. zatrudniona jest stanowiska kierownicze.

fot. ThorstenSchmitt - Fotolia.com

Oferta pracy

W dobie zapotrzebowania na wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów nowym trendem na rynku pracy staje się pozyskiwanie nowych pracowników z grona osób posiadających już pracę i nie szukających aktywnie nowego zatrudnienia.


Według panujących stereotypów pasywni kandydaci, to pracownicy którzy są zadowoleni z pracy i nie podejmują wysiłków w kierunku poszukiwania nowych możliwości zawodowych. W powszechnym mniemaniu są to pracownicy bardziej lojalni oraz sprawdzeni, to na nich właśnie warto skupić działania rekrutacyjne. O idealnym kandydacie można mówić jedynie w odniesieniu do konkretnego stanowiska. Inne oczekiwania będą w przypadku funkcji dyrektorskiej, a inne w przypadku juniorskiej. Najczęściej poszukiwane są osoby na stanowiska wymagające kilkuletniego doświadczenia.

- Specjaliści i menedżerowie mając już na swoim koncie sukcesy zawodowe w dotychczasowej firmie chętnie podejmują nowe wyzwania. Na zwalniane przez nich wakaty prowadzone są rekrutacje – mówi Robert Skok, menedżer Antal HR & Legal. - Wtedy idealnymi kandydatami są osoby ambitne, z doświadczeniem 3-10-letnim, w tym kilkuletnim w międzynarodowych firmach, mające jasno wyklarowaną ścieżkę rozwoju, o rozsądnych oczekiwaniach finansowych zgodnych z medianą rynkową. Cenione przez pracodawców cechy to stabilność zawodowa, dobra znajomość branży, komunikatywność, znajomość języków obcych, w szczególności j. angielskiego, a także mobilność i gotowość do relokacji. Ważna jest także odpowiednia motywacja - sam czynnik finansowy to za mało.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: