Usługi double i triple play w 2011 r.
2012-10-18 11:30
![Usługi double i triple play w 2011 r. [© Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com] Usługi double i triple play w 2011 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-telekomunikacyjny/Uslugi-double-i-triple-play-w-2011-r-107173-200x133crop.jpg)
Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością © Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ceny usług double play i triple play
Usługa wiązana jest to sprzedaż dwóch lub więcej produktów w jednym pakiecie, w tzw. formie „czystej" lub „mieszanej". Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy produkty sprzedawane są wyłącznie razem, konsument nie ma możliwości zakupu tylko jednego z nich. Przykładem tego są tematyczne pakiety telewizyjne, z których korzystać mogą jedynie abonenci podstawowej usługi TV.Forma mieszana występuje wówczas, gdy dla poszczególnych elementów oferty istnieje oddzielny rynek i kupujący może nabyć każdy z produktów niezależnie. W tym modelu występuje, niekiedy równocześnie:
- wiązanie ceny - cena pakietu kilku produktów jest niższa niż ich zakup oddzielnie
- wiązanie produktów - integracja dwóch lub więcej produktów, dzięki której konsument osiąga dodatkowe korzyści, np. jeden rachunek, jedna linia obsługi klienta etc.
fot. Aleksandar Mijatovic - Fotolia.com
Usługi wiązane cieszą się dużą popularnością
Możliwość nabycia kilku usług w pakiecie staje się istotnym kryterium wyboru operatora
Rynek usług wiązanych Polsce
Rynek usług wiązanych w Polsce charakteryzuje dynamiczny rozwój, czego odzwierciedleniem jest sukcesywnie wzrastająca liczba abonentów. Na koniec 2011 r. było ich ponad 2,6 mln, o 23,5% więcej niż w 2010 r. Według badania konsumenckiego, w grudniu 2011 r. korzystanie z pakietów deklarowało 21,6% respondentów.
fot. mat. prasowe
Korzystanie z usług wiązanych w 2011 roku
Według badania konsumenckiego, w grudniu 2011 r. korzystanie z pakietów deklarowało 21,6% respondentów
Możliwość nabycia kilku usług w pakiecie staje się istotnym kryterium wyboru operatora. Dla 59% respondentów jest to ważne lub zdecydowanie ważne przy zakupie telefonu stacjonarnego, dla 20,3% natomiast przy wyborze dostawcy dostępu do Internetu.
Konsumenci deklarują wysoki stopień zadowolenia z różnych aspektów funkcjonowania rynku usług wiązanych. Jedynie poziom cen wypada nieco gorzej – 7,1% badanych negatywnie oceniło ten aspekt.
fot. mat. prasowe
Zadowolenia z różnych aspektów korzystania z pakietów usług
Konsumenci deklarują wysoki stopień zadowolenia z różnych aspektów funkcjonowania rynku usług wiązanych. Jedynie poziom cen wypada nieco gorzej.
Najczęściej oferowanym produktem był dostęp do Internetu – w swoim pakiecie miało go aż 93,6% abonentów. Ponad 39,8% posiadało telefon stacjonarny. Tradycyjna linia telefoniczna staje się coraz popularniejszym elementem oferty wiązanej, co stanowi przede wszystkim efekt niskich kosztów tej usługi w pakiecie.
Największą popularnością cieszyły się oferty typu double play – korzystało z nich niemal 80% wszystkich użytkowników. Większość zdecydowała się na opcję „telewizja kablowa + Internet” - 48,1%. Jednocześnie jednak rósł popyt na triple play - liczba abonentów usługi zwiększyła się w 2011 r. o ponad 32,5%.
fot. mat. prasowe
Udziały poszczególnych rodzajów pakietów pod względem liczby abonentów w 2011 r.
Większość abonentów zdecydowała się na opcję „telewizja kablowa + Internet” - 48,1%. Jednocześnie jednak rósł popyt na triple play.
Rynek usług wiązanych zdominowany był przez dziewięciu graczy, którzy w 2011 r. obsługiwali łącznie 94,3% abonentów pakietów. Największą bazę klientów posiadała TP oraz UPC. Udziały obu operatorów w 2011r. zmalały jednak o ponad 2 pp. jako skutek m.in. umacniania się pozycji spółek z Grupy Netia na rynku.
fot. mat. prasowe
Udziały operatorów w rynku usług wiązanych pod względem liczby abonentów
Rynek usług wiązanych zdominowany był przez dziewięciu graczy, którzy w 2011 r. obsługiwali łącznie 94,3% abonentów pakietów
Pakiety double play
Wśród ofert double play, najbardziej popularna była opcja łącząca Internet oraz telewizję Kablową. Jednocześnie był to najczęściej wybierany wariant spośród wszystkich typów pakietów - w 2011 r. roku zdecydowało się na niego 48,1% ogółu abonentów. Głównymi dostawcami usługi była TP oraz operatorzy TVK.
Drugim najczęściej wybieranym pakietem double play był wariant „telefonia stacjonarna + Internet”. Świadczenie tej usługi zdominowane było przez operatorów TVK – UPC oraz Vectra.
fot. mat. prasowe
Udziały operatorów oferujących pakiet „telefon stacjonarny + Internet”
Drugim najczęściej wybieranym pakietem double play był wariant „telefonia stacjonarna + Internet”. Świadczenie tej usługi zdominowane było przez operatorów TVK – UPC oraz Vectra.
Pakiety triple play
Oferty triple play cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem konsumentów niż double play. W 2011 r. korzystało z nich łącznie 19,7%, większość z nich zdecydowała się na wariant łączący telefonię stacjonarną, dostęp do Internetu oraz telewizję kablową. Głównymi dostawcami usługi byli operatorzy TVK – UPC oraz Vectra, a także Telefonia Dialog.
![Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze [© Nmedia - Fotolia.com] Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telekomunikacja/Telekomunikacja-uslugi-wiazane-coraz-tansze-153670-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)