Usługi double i triple play w 2011 r.
2012-10-18 11:30
Przeczytaj także: Ceny usług double play i triple play
Rynek usług wiązanych w krajach Unii Europejskiej
Według badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej w grudniu 2011, 43% gospodarstw domowych w krajach członkowskich UE korzystało z pakietów.
Wśród nich najpopularniejsze było łączenie telefonii stacjonarnej oraz dostępu do Internetu – ponad jedna trzecia badanych zdecydowała się na taką opcję. Podobnie jak w Polsce, drugą najczęściej wybieraną kombinacją był triple play – telefonia stacjonarna, Internet oraz telewizja.
Najczęściej pakietyzowaną usługą był dostęp do Internetu – stanowił element 90% zakupionych ofert. W przypadku telefonii stacjonarnej wskaźnik ten oscylował na poziomie 81%, dla telewizji zaś 51%. Jedynie 22% badanych gospodarstw domowych zdecydowało się na łączenie telefonii komórkowej z innymi usługami telekomunikacyjnymi. W porównaniu do lutego – marca 2012 r. nastąpił wzrost o 4 pp., widać zatem, że opcja ta zyskuje sukcesywnie na popularności.
fot. mat. prasowe
Penetracja usługami wiązanymi w Unii Europejskiej
W Unii Europejskiej najpopularniejsze było łączenie telefonii stacjonarnej oraz dostępu do Internetu – ponad jedna trzecia badanych zdecydowała się na taką opcję.
Popularność usług wiązanych w poszczególnych krajach UE wykazywała istotne zróżnicowanie. W krajach Beneluksu, Francji, Słowenii, Szwecji, Estonii i na Malcie korzystała z nich ponad połowa gospodarstw domowych, niewiele niższy wskaźnik (49%) odnotowano w Niemczech, Portugalii i Danii. Polska, podobnie jak kraje sąsiedzkie (Czechy, Słowacja, Litwa) oraz Bułgaria i Finlandia, posiadała jeden z najniższych poziomów penetracji usługami. Jednakże zainteresowanie pakietami w tych krajach sukcesywnie wzrasta, w Czechach i Finlandii nawet o 5 pp. w porównaniu z badaniami z lutego – marca 2012 r.
Ceny pakietów
Średnie miesięcznie koszty pakietów wahają się od 83 zł (Multimedia Polska) do 163 zł (Orange). W umowie rocznej korzystne warunki proponuje Multimedia Polska, w przypadku zobowiązań 24 - miesięcznych - Vectra.
fot. mat. prasowe
Średnie miesięczne koszty korzystania z pakietu w umowie na 12 miesięcy
W umowie rocznej korzystne warunki proponuje abonentom Multimedia Polska
Stosowane powszechnie przez operatorów promocje na opłaty jednorazowe sprawiają, że ich udział w strukturze kosztów jest niewielki – maksymalnie 6% w ofercie Multimedia Polska na 12 miesięcy. Mimo tego konsument musi się liczyć z poniesieniem stosunkowo wysokich opłat na wejście (tzw. entry-level price), w przypadku Vectra nawet dwukrotnie przewyższających średni koszt pakietu. Wyróżniająca pod tym względem jest propozycja UPC - w pierwszym okresie rozliczeniowym abonent płaci mniej niż średnia cena oferty. Wynika to z dodatkowym rabatów obniżających wysokość abonamentu przez 4 początkowe miesiące.
fot. mat. prasowe
Struktura kosztów w pakiecie
Stosowane powszechnie przez operatorów promocje na opłaty jednorazowe sprawiają, że ich udział w strukturze kosztów jest niewielki – maksymalnie 6% w ofercie Multimedia Polska na 12 miesięcy
![Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze [© Nmedia - Fotolia.com] Telekomunikacja: usługi wiązane coraz tańsze](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telekomunikacja/Telekomunikacja-uslugi-wiazane-coraz-tansze-153670-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)