eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka IV 2005

Koniunktura konsumencka IV 2005

2005-05-01 00:01

Poprawa nastrojów w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej, obserwowana od maja 2004 r. do stycznia 2005 r. i nieznacznie zahamowana w lutym oraz marcu, wystąpiła ponownie w kwietniu, osiągając poziom wyższy niż w I kwartale.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2010

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w obecnym miesiącu do –22,2, a więc o 2,8 pkt. procentowego w stosunku do marca, biorąc zaś pod uwagę wartość odnotowaną przed rokiem – w kwietniu 2004 r. – wykazuje korzystną relację, zamykającą się różnicą 13,6 pkt. procentowego. Dystans ten charakteryzuje ponadto wyraźna, choć słabnąca dynamika wzrostu, którego przebieg obejmuje kolejno wartości 9,1 pkt. procentowego (różnica wyników styczniowych), 11,6 (różnica wyników lutowych) oraz 12,8 (różnica notowań z marca 2004 i 2005 r.).

Poprawa dotyczy również wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który zmienił notowania z –29,0 w marcu do –27,3 w obecnym miesiącu. Obserwacja w dłuższym okresie czasu wskazuje przy tym na utrzymujący się wzrost, z różnicą 15,9 pkt. procentowego w skali roku (wartość wskaźnika w kwietniu 2004 r. wyniosła –43,2). Dynamika tego wzrostu ma charakter skokowy i przyjmuje kolejno wartości: 14,3 pkt. procentowego (różnica wyników styczniowych) i 14,0 (różnica wyników lutowych) oraz 15,9 (różnica notowań z marca 2004 i 2005 r.).

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w kwietniu 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) uległa niewielkiej poprawie i wyniosła w kwietniu –26,9. W stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wartość omawianego wskaźnika kształtuje się korzystniej, przy różnicy 6,8 pkt. procentowego.

Wskaźnik oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), utrzymujący się w ostatnim czasie na dość wysokim poziomie, nie wykazał w kwietniu zmian i w dalszym ciągu wynosi –12,6. Oznacza to poprawę o 16,6 pkt. procentowego w relacji do wyniku sprzed roku.

W kwietniu znacznej poprawie uległo saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny poziom –36,9 jest wyższy o 7,2 pkt. procentowego od wyniku z marca, utrzymując tym samym korzystną różnicę, w porównaniu do kwietnia 2004 r., w wysokości 19,1 pkt. procentowego.

Po wyraźnym spadku notowań z ubiegłego miesiąca, nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju zbliżyło się do poziomu obserwowanego w lutym. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –17,5, tj. o 3,7 pkt. procentowego wyższą od wyniku z marca. Wpłynęło to korzystnie na relację względem kwietnia 2004 r. Bardzo duży dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem jeszcze wzrósł, i wynosi obecnie 25,0 pkt. procentowego.

Nadal poprawia się nastrój konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ten zwiększył się względem marca o 2,4 pkt procentowego i wynosi –17,0. Zbliżył się zatem do wyniku obserwowanego w kwietniu 2004 r., niższego zaledwie o 0,6 pkt. procentowego.

Znaczące pogorszenie opinii konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, odnotowane w lutym i marcu, uległo zahamowaniu. W obecnym miesiącu wartość wskaźnika spadła o 3,6 pkt. procentowego w stosunku do marca i wynosi 24,8, a więc jest bliska notowaniom z września i listopada 2004 r. Utrzymuje się natomiast relatywnie wysoka, korzystna różnica (15,4 pkt. procentowego) w porównaniu do danych z kwietnia 2004 r., kiedy wskaźnik ten przyjmował wartość 40,2.

Śledząc zmiany przewidywań konsumentów, w zakresie wskaźnika oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, należy podkreślić że dotychczasowy, dość ustabilizowany, korzystny przebieg nie uległ większym wahaniom także w kwietniu, a jego wartość wyniosła –53,7. W kontekście wyniku uzyskanego przed rokiem stwierdzono poprawę rzędu 6,6 pkt. procentowego.

Ze względu na wyraźną poprawę, bądź przynajmniej stabilizację notowań, wszystkie prezentowane wskaźniki koniunktury konsumenckiej utrzymały się w obecnym miesiącu na relatywnie korzystnym poziomie, i za wyjątkiem wskaźnika obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, wszystkie osiągnęły wyniki najwyższe lub bardzo zbliżone do najwyższych, począwszy od stycznia 2004 r.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: