Firmy usługowe: rentowność w dół
2012-10-26 10:18
Przeczytaj także: Polskie firmy stawiają na wzrost przychodów
- Nietrudno zrozumieć, jak dużą rolę w procesie zarządzania firmą odgrywa łatwy i szybki dostęp do informacji o finansach, rentowności prowadzonych prac czy wydajności pracowników. Zapewnia on możliwość niemal natychmiastowego reagowania na zmiany i efektywnego zarządzania zarówno pojedynczymi projektami jak i całym przedsiębiorstwem. W tym kontekście dosyć niepokojący wydaje się fakt, że prawie 30% badanych uzyskuje tego typu informacje dopiero z miesięcznych sprawozdań. Tak długi okres oczekiwania może prowadzić do zaniechań, które odbiją się negatywnie na kondycji spółki - dodaje Anna Turzańska-Sadlej.
Kwestia pomiaru efektywności pracowników oraz delegowania im odpowiednich działań w przeważającej liczbie przedsiębiorstw opiera się na rozmowach z kierownikami projektu/zespołu (43%). W przypadku intensyfikacji działań staje się to jednak nieefektywne i nieprecyzyjne. Ponadto, większość spółek w żaden sposób nie liczy efektywności projektów ani osób zatrudnionych. Co więcej, firmy nie potrafią wyegzekwować od swoich pracowników ukończenia zadań w terminie. - Podstawowym kapitałem, a zarazem główną inwestycją firm z sektora usług profesjonalnych są pracownicy. Tymczasem okazuje się, że większość przedsiębiorstw w żaden sposób nie mierzy ich efektywności, co świadczy o braku sprawnego systemu raportowania czasu pracy. Obraz tej sytuacji jest o tyle zaskakujący, że dla firm z sektora usług profesjonalnych pensje mają główny udział w kosztach. Właściwe planowanie, wykorzystanie czasu pracy, odpowiednie lokowanie kompetencji w określonych projektach to podstawa sprawnej realizacji projektu.
- Niewykorzystywany potencjał pracowników zdecydowanie ogranicza możliwości rozwoju firmy i jest swoistą szczeliną, przez którą wyciekają finanse spółki – twierdzi Anna Turzańska-Sadlej.
System informatyczny. Jak go zdobyć?
Choć polskie przedsiębiorstwa działające na rynku usług profesjonalnych dostrzegają wymierne korzyści płynące z wykorzystania zintegrowanych narzędzi IT, prawie 41% z nich nie zdecydowało się jeszcze na wdrożenie tego typu rozwiązań z powodu zbyt dużego kosztu.
- Warto zwrócić uwagę na to, że istnieją różne modele finansowania takiej inwestycji. Coraz popularniejszy model SaaS pozwala wyeliminować znaczące koszty początkowe inwestycji, dając szansę korzystania z możliwości rozwiązań praktycznie już na wstępie użytkowania. Innym ułatwieniem są dotacje Unii Europejskiej, kierowane na rozwój technologii, z których można pozyskać dopłaty w wysokości nawet 50-proc. wartości inwestycji. – podkreśla Anna Turzańska-Sadlej.
Analiza ROI z inwestycji w system informatyczny dowodzi, że tego typu rozwiązania zapewniają konkretne korzyści finansowe jużw pierwszych miesiącach użytkowania. Całkowity zwrot z inwestycji jest szacowany na okres od 1 roku do 2 lat.
![Firmy usługowe mają duże problemy z regulowaniem zobowiązań [© andranik123 - Fotolia.com] Firmy usługowe mają duże problemy z regulowaniem zobowiązań](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/firmy-uslugowe/Firmy-uslugowe-maja-duze-problemy-z-regulowaniem-zobowiazan-245373-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)