Medialny ranking uczelni
2012-11-06 09:45
Przeczytaj także: Ranking szkół wyższych 2010
Wyniki rankingu pokazują, które uczelnie najbardziej priorytetowo podchodzą do promocji swojej działalności, przez co w czasach nadchodzącego niżu demograficznego są w stanie przyciągać kandydatów na studia i utrzymywać wysoki poziom kształcenia.
Należy zauważyć, że najbardziej medialną uczelnią w Polsce pozostaje Uniwersytet Warszawski, o którym w ciągu roku pojawiło się aż 44 tys. publikacji.
Uczelnie przyrodnicze
Uczelnie przyrodnicze wciąż pozostają w cieniu nie tylko uniwersytetów, ale też szkół ekonomicznych i technicznych. Nie oznacza to jednak, że pisze się o nich mało. Z badania „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że w ciągu minionego roku akademickiego pojawiło się na ich temat prawie 18 tys. tekstów. Najwięcej dotyczyło SGGW.
Warszawska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego po raz drugi z rzędu okazała się zwycięzcą medialnego rankingu uczelni w tej kategorii. W porównaniu do wyników badania ogłoszonych w marcu br. odnotowała poważny wzrost liczby publikacji – o 37 proc. Od 1 października 2011 do 30 września 2012 ukazało się o niej 6,9 tys. publikacji, najwięcej w internecie (4,7 tys.). Pokaźnie wyglądają też wyniki dotyczące publikacji prasowych (1,3 tys.) i ze stacji RTV (0,9 tys.). Jednak nie wszystkie szkoły z tej kategorii odnotowały wzrost.
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu stracił drugą pozycję, ale mimo poważnego spadku zainteresowania mediów, zmieścił się na podium zestawienia. W porównaniu do poprzedniej klasyfikacji, poznański UP miał na swoim koncie o 34 proc. tekstów mniej. Spadek dotyczył także UP we Wrocławiu, ale był on na tyle mały, że pozwolił uczelni na awans tuż za plecy SGGW. Na czwarte miejsce - z piątego - wskoczył Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, który wyprzedził UP w Lublinie. Ostatnie miejsce w omawianej kategorii wciąż należy do Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, chociaż uczelnia poczyniła znaczące postępy, w stosunku do marcowego zestawienia.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji medialnych nt. uczelni przyrodniczych (1.10.2011 – 30.09.2012)
18 tys. tekstów o uczelniach przyrodniczych to znacząco mniej w porównaniu do uczelni ekonomicznych, o których w ciągu roku ukazało się 28 tys. artykułów. Znacznie większe zainteresowanie skupiają wyższe szkoły o profilu technicznym (141 tys.), a przede wszystkim uniwersytety klasyczne. O tych w minionym roku akademickim pojawiło się łącznie 247 tys. tekstów. Jednak uczelnie przyrodnicze notują trend wzrostowy, co jest dobrym prognostykiem. Gdyby SGGW klasyfikować pośród uczelni publicznych ze wszystkich kategorii poddanych badaniu (uniwersytety, uczelnie techniczne, ekonomiczne i przyrodnicze), znalazłaby się ona na wysokim 19. miejscu.
Uczelnie techniczne
Niedobór specjalistów z wykształceniem technicznym – to fakt z polskiego rynku pracy. Uwaga mediów skupia się więc na politechnikach. Cieszą się one kilkukrotnie większym zainteresowaniem od szkół ekonomicznych czy przyrodniczych – wynika z badania „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Uczelnie techniczne mają o co walczyć, bo im więcej studentów tym szybciej się rozwijają.
Popyt na kierunki ścisłe sprawia, że potrzebne są także informacje na temat poszczególnych szkół. Dbałość o wizerunek to dziś – w czasach nadchodzącego niżu demograficznego – jeden ze strategicznych obszarów ich działalności. Duża część uczelni należących do czołówki wyrobiła sobie markę głównie dzięki jakości kształcenia, o której świadczą sukcesy ich studentów w międzynarodowych konkursach, m.in. informatycznych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)