Centra handlowe: światowe trendy
2012-11-08 09:27
Outlet Park Szczecin 1 © fot. mat. prasowe
Według ekspertów CBRE, wiodącej światowej firmy doradczej w sektorze nieruchomości, rynek centrów handlowych w 2013 roku będzie kształtował się głównie pod wpływem rosnącej konkurencji w warunkach pogarszającej się sytuacji ekonomicznej. Spośród wielu trendów na rynku centrów handlowych CBRE zwraca uwagę na trzy, które zdaniem ekspertów będą przedmiotem aktywnego zainteresowania deweloperów. Są to dynamiczny, choć niespodziewany, rozwój ulic handlowych w największych miastach, nowe, specjalistyczne formaty obiektów handlowych oraz powrót zainteresowania dużymi miastami, które stwarzają kolejne nisze geograficzne i rynkowe.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom, sytuacja na rynku centrów handlowych powoduje rozkwit ulic handlowych w Warszawie i innych dużych miastach Polski. Brak nowych powierzchni handlowych w centrach wielu miast, charakteryzujących się dużą siłą nabywczą i wciąż wysokim popytem, powoduje ożywanie obszarów dotychczas uśpionych. Inną przyczyną rozwoju ulic handlowych jest utrudniony dostęp niezależnych najemców do istniejących galerii handlowych, połączony z rozkwitem gastronomii i drobnej przedsiębiorczości.fot. mat. prasowe
Outlet Park Szczecin 1
„W Warszawie szczególnie szybko rozwijają się tereny południowego Śródmieścia w okolicach pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej, jak również przecznice Marszałkowskiej (ulice Nowogrodzka, Żurawia, Wspólna, Hoża i Wilcza), które stają się zagłębiem barów, restauracji, niezależnych butików i sklepów specjalistycznych. Kolejnym impulsem do rozwoju centralnej strefy Warszawy w jej północnej części będzie uruchomienie drugiej linii metra. Spowoduje to pobudzenie aktywności handlowej wzdłuż ul. Świętokrzyskiej i przy jej przecznicach” – powiedziała Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE w Polsce.
fot. mat. prasowe
Outlet Park Szczecin 2
Innym wyraźnym trendem na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych będzie w nadchodzących latach rosnąca specjalizacja obiektów. Dotychczas w tym kontekście mówiło się głownie o przebudowach i rozbudowach istniejących centrów handlowych. Jednak zdaniem ekspertów CBRE, ważniejszym symptomem tego zjawiska jest rosnąca liczba projektów specjalistycznych, takich jak parki handlowe (czyli zespoły sklepów specjalistycznych, np. meblowych i budowlanych), centra wyprzedażowe (tzw. outlety) czy centra rozrywki. Dojrzewanie rynku centrów handlowych powoduje konieczność rozszerzania wachlarza dostępnej oferty przez deweloperów i firmy zarządzające. Tę przemianę dobrze ilustruje ewolucja outletów, które stają się miejscem, gdzie można nie tylko zrobić tanie zakupy, ale także zjeść posiłek, czy spędzić czas z rodziną. Jest to dowód zmian w wyborach konsumentów, jak również dużego wzrostu świadomości marek wśród kupujących. Dobrym przykładem tego jest fakt, że strategicznym najemcą w otwieranym właśnie Szczecin Outlet Park jest kino Helios.
Przeczytaj także:
Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)