Obsługa klienta a nowe sposoby komunikacji
2012-11-08 13:21
Media społecznościowe © Mihai Simonia - Fotolia.com
Przeczytaj także: Obsługa klienta: Internet i Web 2.0
Raport Genesys zatytułowany „Zbliżając się do klienta” („Getting Closer to the Customer”) to efekt badania przeprowadzonego na grupie 798 menedżerów z całego świata. Ponad połowa ankietowanych (58%) na stanowiskach zarządczych (członkowie zarządów, dyrektorzy) wskazała prezesa firmy jako osobę odpowiedzialną za rozwój nowych sposobów komunikacji z klientem m.in. poprzez media społecznościowe i kanał mobilny. Z taką oceną zgodziło się jednak tylko 28% menedżerów średniego szczebla, dla których odpowiedzialność za ten obszar powinna znajdować się po stronie działu marketingu. Opinię taką wyraziło 38% z nich.fot. mat. prasowe
Odpowiedzialność za rozwój nowych sposobów komunikacji z klientem
Badanie wykazało, że w praktyce to właśnie dział marketingu (a nie np. dział obsługi klienta) w największym stopniu stara się nawiązywać i prowadzić dialog z klientem za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji. 44% ankietowanych stwierdziło wręcz, że dział marketingu zdominował sferę kontaktów pomiędzy ich firmą a klientem.
fot. Mihai Simonia - Fotolia.com
Media społecznościowe
Kluczowe fakty
Badanie wykazało, że tylko 11% firm, które reprezentowali ankietowani, używa mediów społecznościowych do komunikacji z klientami od co najmniej 3 lat. Natomiast 43% z nich zaczęło to robić w ciągu ostatniego roku. Warto zauważyć, że zaledwie 6% firm wdrażających nowe kanały komunikacji, przyjęło usprawnienie obsługi klienta za główny cel tego działania.
Większość firm nadal opiera komunikację z klientem na stronie internetowej (90%) oraz poczcie elektronicznej (88%). 42% badanych organizacji korzysta z call centers, co również wydaje się stosunkowo małym odsetkiem. Stosowanie aplikacji mobilnych zadeklarowało 20% badanych przedsiębiorstw.
fot. mat. prasowe
Inwestowanie w media społecznościowe
Młodzież w awangardzie
Większość ankietowanych stwierdziła, że największą wiedzę i umiejętności w obszarze mediów społecznościowych posiadają młodzi pracownicy, którzy niedawno ukończyli studia – raport określa ich mianem Pokolenia Y. W 60% badanych firm, które wdrożyły nowe strategie komunikacji, zadanie pokierowania nowymi kanałami zlecono właśnie takim osobom.
fot. mat. prasowe
Opinie menedżerów na temat powodzenia ich firm
Gdzie kucharek sześć…
Zdaniem ankietowanych, zarządzanie nowymi kanałami przez jedną osobę, a nie duży zespół, jest bardziej skuteczne. W firmach, w których przyjęto ten drugi model, 33% menedżerów skarżyło się na utrudniony kontakt z osobami odpowiedzialnym za nadzór nad social media oraz kanał mobilny.
W organizacjach, które wybrały pierwsze rozwiązanie, podobne odczucia zadeklarowało zaledwie 9% ankietowanych.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)