eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyŚwiąteczne wydatki Europejczyków 2012

Świąteczne wydatki Europejczyków 2012

2012-11-09 10:17

Świąteczne wydatki Europejczyków 2012

Świąteczne wydatki Europejczyków 2012 © Andrey Kiselev - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina wyda ok. 1 280 zł, a to oznacza, że w porównaniu z wydatkami na Gwiazdkę 2011 Polacy planują zwiększyć swój budżet o prawie 12 proc. Jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe technologie - częściej niż inni Europejczycy zrobimy zakupy świąteczne przez Internet. Od pozostałych mieszkańców kontynentu różni nas także zwracanie baczniejszej uwagi na walor edukacyjny upominków dla najmłodszych. Takie m.in. wnioski płyną z badania "Zakupy Świąteczne 2012" przeprowadzonego w 18 krajach przez firmę doradczą Deloitte.

Przeczytaj także: Ponad połowa Polaków wyda na świąteczne zakupy powyżej 500 zł

Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami, dlatego także przy okazji świątecznych zakupów szukają optymalnych dla siebie rozwiązań za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Na tym tle wypadamy o wiele lepiej niż reszta mieszkańców Europy. Choć nadal preferujemy tradycyjne sklepy, to aż 44 proc. respondentów badanych przez Deloitte zadeklarowało, że gwiazdkowe zakupy zrobi za pośrednictwem Internetu. W Europie odsetek osób, które skorzystają z tego kanału jest o 11 p.p. niższy. Prawie jedna trzecia respondentów będzie wyszukiwać interesujące ich produkty w Internecie, a 23 proc. porównywać ceny w specjalnie do tego stworzonych serwisach internetowych.

fot. 2012 Deloitte

Jak scharakteryzujesz swoją strategię zakupową?

Polacy będą w tym roku kupować tańsze, bardziej użyteczne prezenty w sklepach oferujących niższe ceny. Obdarują też mniejszą liczbę osób.


fot. Andrey Kiselev - Fotolia.com

Świąteczne wydatki Europejczyków 2012

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina wyda ok. 1 280 zł.


„Polacy są mistrzami w tzw. ‘cross-channel’, czyli szukaniu ofert w Internecie i sklepach stacjonarnych. Aż 95 proc. respondentów wskazuje wyszukiwarki i porównywarki internetowe jako źródło wiedzy pomocne przy planowaniu świątecznych zakupów. To znacznie więcej niż średnia europejska. Z roku na rok rośnie także rola mediów społecznościowych, które zyskały na popularności 9 p.p.. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Szukamy w nich głównie inspiracji i recenzji. Zdaniem respondentów są bardziej rzetelne i uczciwe, w porównaniu z informacjami prezentowanymi przez producentów” – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte. To zaufanie do zakupów internetowych nie dotyczy jednak produktów spożywczych. Te ostatnie nadal wolimy kupować w hipermarketach (70 proc.), supermarketach (61 proc.) i sklepach tradycyjnych (45 proc.). Na internetowe zakupy żywnościowe decyduje się tylko co dziesiąty badany.

fot. 2012 Deloitte

Sposoby finansowania świątecznych zakupów w Polsce

Polscy konsumenci planują sfinansować tegoroczne wydatki świąteczne z oszczędności (82 proc.) lub z wykorzystaniem karty kredytowej (25 proc.), którą spłacą po świętach.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: