Polscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki
2012-11-09 12:43
E-book © Gianni - Fotolia.com
Projekt przygotowania e-podręczników, wart 45 mln złotych okazałby się klapą, gdyby nauczyciele nie chcieli lub nie mogli z przyczyn technicznych skorzystać z darmowych zasobów edukacyjnych. Dziwi więc fakt, że przed rozpoczęciem wdrażania projektu nie przeprowadzono konsultacji społecznych. O opinię nauczycieli zapytało Wydawnictwo Klett, z przeprowadzonego przez nie sondażu wynika, że aż 80% nauczycieli uważa, że szkoły nie są przygotowane na wykorzystanie e-podręczników.
Przeczytaj także: Polscy nauczyciele a komputeryzacja
Wydawnictwo Klett postanowiło poznać opinię nauczycieli o jednym z głównych założeń programu „cyfrowa szkoła”, którym jest stworzenie oraz wprowadzenie do szkół darmowych e - podręczników. Wydawnictwo przeprowadziło w październiku sondaż w postaci ankiety elektronicznej, w którym wzięło udział 838 nauczycieli różnych przedmiotów i z rozmaitych poziomów oraz typów szkół z całej Polski.Nauczyciele są na tak
Z programem cyfryzacji szkół wiąże się wiele niewiadomych. Jedną z nich jest ostateczny kształt e-podręczników oraz opinia i stosunek do nich nauczycieli, którzy będą je wykorzystywali w codziennej pracy. Co prawda rozpoczęto konsultacje społeczne w sprawie e-podręczników, ale ich efekty nie są jeszcze znane, a projekt jest już w trakcie wdrażania. Z sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett wynika jednak, że zapytani nauczyciele są nastawieni pozytywnie do e-podręczników. 77% badanych uznało je za potrzebne (w tym 30% za bardzo potrzebne). Sceptyczni nauczyciele należeli natomiast do mniejszości. Negatywnie e-podręczniki oceniło zaledwie 8% ankietowanych.
fot. Gianni - Fotolia.com
Szkoły nie udźwigną e-podręczników
Mimo ogólnego entuzjazmu, badani nauczyciele źle oceniają wyposażenie szkół w sprzęt, który umożliwiłby korzystanie z e-podręczników. Średnio, źle lub bardzo źle ocenia je prawie 82% ankietowanych. Bardzo dobrze lub dobrze oceniło je zaledwie 18% badanych. – Uważam, że większość nauczycieli akceptuje i widzi potrzebę wprowadzania nowoczesnych środków dydaktycznych, w tym również czytników e-booków. Jednak, aby wykorzystywać je na zajęciach, uczniowie muszą posiadać taki sprzęt. Dużo zastrzeżeń budzi fakt zabezpieczenia sprzętu elektronicznego np. przed zgubieniem lub kradzieżą. Aktualnie większości szkół w Polsce nie posiada czytników e-booków, a oszczędności planowane w oświacie z pewnością uniemożliwią realizację "nowych zakupów" – komentuje Ewa Frąckowiak, nauczycielka przyrody, dyrektor poznańskiej podstawówki
Wojciech Wiecki, doradca metodyczny z poznańskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, zwraca uwagę, że wymóg posiadania przez uczniów odpowiedniego sprzętu do odczytywania e-podręczników wiąże się kolejnym problemem - Może to prowadzić do jeszcze większego niż obecnie stygmatyzowania uczniów pochodzących z rodzin o niższych dochodach.
Znacznie lepiej przedstawia się natomiast przygotowanie nauczycieli do wykorzystywania e-podręczników. Aż 85% czuje się na siłach, by z nich korzystać – bardzo dobrze swoje przygotowanie oceniło prawie 9% badanych, dobrze 35%, a średnio 42%. Do braków przyznaje się zaledwie 15% badanych. MEN planuje jednak szkolenia dla pedagogów, na które zamierza przeznaczyć kolejne 20 mln złotych.
fot. mat. prasowe
Jak ocenia Pan/Pani stan przygotowania szkoły do korzystania z e-podręczników?
Nauczyciele nie zrezygnują z tradycyjnej książki
Projekt przygotowania e-podręczników, wart 45 mln złotych okazałby się klapą, gdyby nauczyciele nie chcieli skorzystać z darmowych zasobów edukacyjnych. MEN nie musi mieć jednak powodów do obaw, bo pozytywne nastawienie nauczycieli do e-podręczników przekłada się na deklarację wykorzystania ich w szkole. Spokojni powinni być również wydawcy, ponieważ tradycyjne podręczniki nie znikną ze szkół. Jak wynika z sondażu Wydawnictwa Klett, ankietowani nauczyciele chcą korzystać z e-podręczników, ale nie zamierzają rezygnować z tradycyjnej książki. Jako uzupełnienie dla papierowego podręcznika chce stosować je na lekcjach ponad 43% badanych.
Przeczytaj także:
Jak zapewnić bezpieczne warunki pracy nauczycielom?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nauczyciele, nauczanie, praca nauczyciela, praca w zawodzie nauczyciela, komputeryzacja, komputeryzacja szkół, e-podręczniki
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)