eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki

Polscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki

2012-11-09 12:43

Polscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki

E-book © Gianni - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Projekt przygotowania e-podręczników, wart 45 mln złotych okazałby się klapą, gdyby nauczyciele nie chcieli lub nie mogli z przyczyn technicznych skorzystać z darmowych zasobów edukacyjnych. Dziwi więc fakt, że przed rozpoczęciem wdrażania projektu nie przeprowadzono konsultacji społecznych. O opinię nauczycieli zapytało Wydawnictwo Klett, z przeprowadzonego przez nie sondażu wynika, że aż 80% nauczycieli uważa, że szkoły nie są przygotowane na wykorzystanie e-podręczników.

Przeczytaj także: Polscy nauczyciele a komputeryzacja

Wydawnictwo Klett postanowiło poznać opinię nauczycieli o jednym z głównych założeń programu „cyfrowa szkoła”, którym jest stworzenie oraz wprowadzenie do szkół darmowych e - podręczników. Wydawnictwo przeprowadziło w październiku sondaż w postaci ankiety elektronicznej, w którym wzięło udział 838 nauczycieli różnych przedmiotów i z rozmaitych poziomów oraz typów szkół z całej Polski.

Nauczyciele są na tak

Z programem cyfryzacji szkół wiąże się wiele niewiadomych. Jedną z nich jest ostateczny kształt e-podręczników oraz opinia i stosunek do nich nauczycieli, którzy będą je wykorzystywali w codziennej pracy. Co prawda rozpoczęto konsultacje społeczne w sprawie e-podręczników, ale ich efekty nie są jeszcze znane, a projekt jest już w trakcie wdrażania. Z sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett wynika jednak, że zapytani nauczyciele są nastawieni pozytywnie do e-podręczników. 77% badanych uznało je za potrzebne (w tym 30% za bardzo potrzebne). Sceptyczni nauczyciele należeli natomiast do mniejszości. Negatywnie e-podręczniki oceniło zaledwie 8% ankietowanych.

fot. Gianni - Fotolia.com

E-book

85% nauczycieli czuje się na siłach, by korzystać z e-podręczników – bardzo dobrze swoje przygotowanie oceniło prawie 9% badanych, dobrze 35%, a średnio 42%.


Szkoły nie udźwigną e-podręczników

Mimo ogólnego entuzjazmu, badani nauczyciele źle oceniają wyposażenie szkół w sprzęt, który umożliwiłby korzystanie z e-podręczników. Średnio, źle lub bardzo źle ocenia je prawie 82% ankietowanych. Bardzo dobrze lub dobrze oceniło je zaledwie 18% badanych. – Uważam, że większość nauczycieli akceptuje i widzi potrzebę wprowadzania nowoczesnych środków dydaktycznych, w tym również czytników e-booków. Jednak, aby wykorzystywać je na zajęciach, uczniowie muszą posiadać taki sprzęt. Dużo zastrzeżeń budzi fakt zabezpieczenia sprzętu elektronicznego np. przed zgubieniem lub kradzieżą. Aktualnie większości szkół w Polsce nie posiada czytników e-booków, a oszczędności planowane w oświacie z pewnością uniemożliwią realizację "nowych zakupów" – komentuje Ewa Frąckowiak, nauczycielka przyrody, dyrektor poznańskiej podstawówki

Wojciech Wiecki, doradca metodyczny z poznańskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, zwraca uwagę, że wymóg posiadania przez uczniów odpowiedniego sprzętu do odczytywania e-podręczników wiąże się kolejnym problemem - Może to prowadzić do jeszcze większego niż obecnie stygmatyzowania uczniów pochodzących z rodzin o niższych dochodach.

Znacznie lepiej przedstawia się natomiast przygotowanie nauczycieli do wykorzystywania e-podręczników. Aż 85% czuje się na siłach, by z nich korzystać – bardzo dobrze swoje przygotowanie oceniło prawie 9% badanych, dobrze 35%, a średnio 42%. Do braków przyznaje się zaledwie 15% badanych. MEN planuje jednak szkolenia dla pedagogów, na które zamierza przeznaczyć kolejne 20 mln złotych.

fot. mat. prasowe

Jak ocenia Pan/Pani stan przygotowania szkoły do korzystania z e-podręczników?

Mimo ogólnego entuzjazmu, badani nauczyciele źle oceniają wyposażenie szkół w sprzęt, który umożliwiłby korzystanie z e-podręczników. Średnio, źle lub bardzo źle ocenia je prawie 82% ankietowanych.


Nauczyciele nie zrezygnują z tradycyjnej książki

Projekt przygotowania e-podręczników, wart 45 mln złotych okazałby się klapą, gdyby nauczyciele nie chcieli skorzystać z darmowych zasobów edukacyjnych. MEN nie musi mieć jednak powodów do obaw, bo pozytywne nastawienie nauczycieli do e-podręczników przekłada się na deklarację wykorzystania ich w szkole. Spokojni powinni być również wydawcy, ponieważ tradycyjne podręczniki nie znikną ze szkół. Jak wynika z sondażu Wydawnictwa Klett, ankietowani nauczyciele chcą korzystać z e-podręczników, ale nie zamierzają rezygnować z tradycyjnej książki. Jako uzupełnienie dla papierowego podręcznika chce stosować je na lekcjach ponad 43% badanych.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: