Flota samochodowa: CFM w Polsce I-VI 2012
2012-11-09 12:13
Samochody © OpopO - Fotolia.com
Przeczytaj także: Flota samochodowa: CFM w Polsce 2011
Z analiz Keralla Research wynika, że możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane można oceniać na ok. 580 tys. pojazdów. Dojście do tego wyniku to jednak praca na kolejne lata dla firm CFM-wych.Biorąc jednak więc pod uwagę aktualny stan rynku tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo, że nastroje przedsiębiorców w większości, nadal są kiepskie.
Pierwsza połowa br. roku nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrosty cen polis ubezpieczeniowych, wzrosty cen paliw plus nieustanna presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to, rynek notuje 4-5 procentową zwyżkę, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom
fot. OpopO - Fotolia.com
Samochody
Rynek z perspektywy flot i klienta
Z najnowszego raportu Instytutu Keralla wynika, że w obszarze pozyskiwania nowych klientów na usługi CFM nastąpiła progresja 4,5 proc. r/r. Wzrost odnotowano też w liczbie pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6% r/r). Takimi dynamikami zakończono pierwszą połowę roku 2012, co dowodzi, że również w okresie gospodarczego spowolnienia do używania samochodów firmowych administrowanych przez podmiot zewnętrzny przekonują się kolejni przedsiębiorcy.
Rynek CFM po drugim kwartale tego roku osiągnął w liczbie pojazdów wynik 148,3 tys. pojazdów. Dwanaście miesięcy wcześniej, w formule outsourcingu jeździło po naszych drogach ok. 8 tysięcy pojazdów mniej.
Do wynajmu długoterminowego przekonało się, jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców. Oferentom udało się więc w ciągu roku skutecznie przekonać do outsourcingu floty nieco ponad 700 podmiotów gospodarczych.
fot. mat. prasowe
Rynek car fleet management w Polsce wg liczby klientów
fot. mat. prasowe
Rynek car fleet management w Polsce wg liczby aut
Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, a wszystko na to wskazuje, wówczas branża CFM, zgodnie z naszymi ubiegłorocznymi prognozami,
wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy 2013 rok.
Struktura portfela usług
Według Keralla Research, full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych.
W opcji FSL progresja w liczbie pojazdów liczona r/r wyniosła 2,3%, natomiast dla opcji niepełnego wynajmu, aż 20,6%. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi
użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 aut jeździ w opcji FSL, a 17 956 w niepełnym wynajmie.
fot. mat. prasowe
Struktura rynku wg typu wykupionej usługi
Po wcześniej notowanych spadkach, spółki CFM odbudowują sukcesywnie portfel klientów skłonnych oddać pojazdy firmowe tylko w zarządzanie (tj. usługa pozbawiona finansowania zewnętrznego) choć tu wyraźne są nieustanne zmiany, co świadczy, że to wariant usług najbardziej podatny na odpływ klientów i wymagający największej aktywności sprzedażowej. Po I półroczu br. 12 984 pojazdy były wyłącznie zarządzane przez firmy CFM, co daje wzrost 5,6% dla tej formy użytkowania aut firmowych licząc wobec roku ubiegłego analogicznego okresu, lecz stanowi spadek, jeśli wziąć pod uwagę, że jeszcze w grudniu 2011 pojazdów w wyłącznym zarządzaniu raportowano na poziomie 13,1 tys. aut.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)