Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.
2012-11-12 11:19
Fot. 2 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.
Decydujący wpływ na wartość sprzedaży po trzech kwartałach miał wynik osiągnięty w drugim kwartale, w którym odnotowany wzrost wyniósł 15,2%. Natomiast III kwartał 2012 r. jest pierwszym kwartałem spadku wydatków na rynku reklamy wielkoformatowej w tym roku. W tym okresie nastąpił spadek poziomu inwestycji o 1,9%, a łączna ich wartość wyniosła 18,81 mln zł.Różnica w ujęciu procentowym jest niewielka w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, ale oznacza odwrócenie tendencji wzrostowej w tym segmencie reklamy zewnętrznej.
Dokładne zestawienie wartości kwartalnych wydatków ilustruje wykres nr 1.
fot. mat. prasowe
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
III kwartał 2012 roku charakteryzował się bardzo dużymi zmianami w poziomach sprzedaży miesięcznej. O ile w lipcu i sierpniu utrzymał się wzrost inwestycji reklamowych (odpowiednio o 15,4% i 14,7%), co jest bardzo dużym zaskoczeniem, o tyle we wrześniu nastąpił ich drastyczny spadek.
Wydatki na kampanie wielkoformatowe we wrześniu 2012 roku spadły aż o 23,7%. To właśnie tak silny spadek w miesiącu, który tradycyjnie miał najwięcej inwestycji, przełożył się na spadek w całym kwartale. W efekcie tych zmian miesiącem największej aktywności był nie wrzesień (jak we wcześniejszych latach), ale lipiec. Dokładne miesięczne wartości sprzedaży ilustruje wykres nr 2.
fot. mat. prasowe
Miesięczna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
Po pierwszych trzech kwartałach 2012 r. wzrost został odnotowany w sześciu sektorach, spadek zaś w siedmiu. Równocześnie zmiany występujące w poszczególnych sektorach są bardzo duże.
Siłą napędową wzrostu były 3 sektory – podróże i turystyka, napoje i alkohole oraz finanse.
fot. mat. prasowe
Wymienione sektory zwiększyły inwestycje aż o 11,8 mln zł (co daje wzrost aż o 112%). Pozostałe sektory, które zwiększyły inwestycje, to komputery i audio/video, motoryzacja oraz pozostałe.
Dokładne dane o wydatkach poszczególnych sektorów prezentuje tabela poniżej.
fot. mat. prasowe
Wartość inwestycji poszczególnych sektorów
Konsekwencją dużych zmian w poszczególnych sektorach jest zmiana udziału w całości rynku (tabela nr 2). Zmiany w III kwartale kontynuują proces zmniejszania koncentracji inwestycji w czterech sektorach. Aktualnie istotny udział w inwestycjach ma sześć kategorii.
fot. mat. prasowe
Udział procentowy poszczególnych sektorów w całości rynku
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)