Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.
2012-11-12 11:19
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.
Na poziomie najważniejszych sektorów zmiany wartości miały różne powody. Wymienić można kilka przyczyn: od kontynuacji strategii marketingowej budowanej podczas EURO, przez rebranding dużego ubezpieczyciela, po obniżenie wydatków przez jedną z największych polskich telewizji, przy jednoczesnym wzroście inwestycji drugiej stacji telewizyjnej.
- motoryzacja – po pierwszych trzech kwartałach to największy reklamowo sektor. Siłą napędową wzrostu inwestycji były kampanie promocyjne sponsorów EURO 2012 - firm Hyundai oraz KIA. W sumie te dwie firmy odpowiadają aż za 63,2% całości inwestycji sektora;
- odzież i dodatki – inwestycje całego sektora spadły o 8,4%. Firma, która istotnie zwiększyła inwestycje jest Big Star. Liczba aktywnych reklamowo firm nieznacznie spadła, z 39 do 38;
- finanse – skok został wygenerowany przez wzrost inwestycji pięciu firm: Amber Gold (aktywny reklamowo do sierpnia), Citi Handlowy, Credit Agricole, PZU i Proama;
- media/książki/CD/DVD – inwestycje spadły o 7,5% w porównaniu z rokiem 2011. Główną przyczyną spadku była redukcja budżetu jednego z największych reklamodawców na rynku reklamy wielkoformatowej – TVN. Skala spadku została zmniejszona przez wzrost aktywności głównego konkurenta – Polsatu. Jednocześnie wzrosła liczba aktywnych reklamodawców – z 18 do 25;
- napoje i alkohole – największy wpływ na tak wysoki wzrost inwestycji miało ogólne zwiększenie liczby aktywnych reklamowo firm – z 7 do 14. Najważniejsze znaczenie miały kampanie Frugo oraz firm sponsorów EURO 2012;
- podróże i turystyka – głównym czynnikiem wzrostu znaczenia sektora była aktywność nieistniejącej już firmy OLT Express. Zwiększyła się też aktywność innych linii lotniczych, m.in. Eurolotu.
W tym kontekście należy zauważyć bardzo małą rolę sektora telekomunikacja, który w poprzednich latach był jednym z najbardziej aktywnych.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r. z możliwości reklamy wielkoformatowej skorzystało 279 firm. Rok wcześniej było ich 255 (wzrost o 9,4%). Równocześnie średni budżet reklamowy firm, które skorzystały z reklamy wielkoformatowej, wyniósł 238 252 zł. Oznacza to spadek o 2,6%.
Jednocześnie lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa istotnym przetasowaniom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli reklamodawcy wcześniej zajmujący kluczowe pozycje w tabeli nr 3.
fot. mat. prasowe
Lista 10 największych reklamodawców po pierwszych trzech kwartałach 2012 roku
Lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa istotnym przetasowaniom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli reklamodawcy wcześniej zajmujący kluczowe pozycje.
Po pierwszych trzech kwartałach 2011 roku na pierwszych dwóch pozycjach odpowiednio byli: T-Mobile (wtedy PTC) i TVN – reklamodawcy, którzy w tym roku bardzo obniżyli wydatki na wielki format. Obecny lider w wydatkach na ten segment reklamy tj. Hyundai w ubiegłym roku zajmował pozycję nr 5. W pierwszej dziesiątce zeszłego roku znajdowali się również UIP, Unilever, Orange, Grupa Żywiec, LPP, Kulczyk Tradex oraz BZ WBK.
Rynek reklamy wielkoformatowej-wymiar geograficzny
W III kwartale 2012 r. zostały utrzymane najważniejsze zmiany z poprzednich kwartałów: spadek udziału rynku warszawskiego oraz wzrost znaczenia rynków lokalnych. Proces uległ jednak wyhamowaniu. W pierwszych trzech kwartałach udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 44%.
Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław – odpowiednio o 46,5% i 37,3%. Wartość rynku warszawskiego spadła o 4,5%.
Szczegółowe szacunki wartości ilustruje tabela poniżej.
fot. mat. prasowe
Wydatki na kampanie wielkoformatowe w poszczególnych miastach oraz ich udział w rynku
W pierwszych trzech kwartałach udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 44%. Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław.
Spadek wartości inwestycji na rynku warszawskim jest przede wszystkim efektem spadku średniego budżetu przeznaczanego na reklamę o 3,7% (z 226 686 zł do 218 206 zł). Liczba aktywnych reklamodawców spadła nieznacznie, z 135 do 134.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)