Międzynarodowe sieci handlowe ciągną do Polski
2012-11-16 13:33
Outlet Park Szczecin © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Centra handlowe na świecie 2012
W rankingu popularności zdecydowanie przodują Niemcy. Silna pozycja i awans Polski w stosunku do ubiegłego roku są odzwierciedleniem dobrej kondycji polskiej gospodarki oraz korzystnych perspektyw na przyszłość. Jesteśmy jedynym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, który znalazł się w pierwszej piątce – Czechy zajęły dopiero 10. miejsce. W porównaniu z ubiegłorocznym rankingiem, Polska awansowała o pięć miejsc, wyprzedzając takie kraje jak Rosja czy Belgia. Ponad 22% spośród badanych sieci handlowych deklaruje, że w przyszłym roku będą powiększać liczbę swoich sklepów na polskim rynku. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 26% ankietowanych sieci, co wskazuje na ogólny spadek zainteresowania ekspansją.W ramach ankiety badane są rynki obierane przez międzynarodowych najemców za cel ekspansji. Przedstawiciele międzynarodowych sieci odpowiedzieli na pytania o liczbę nowych sklepów planowanych w poszczególnych krajach w 2013 r. Zgodnie z wynikami badania, plany rozwoju na nadchodzący rok nie uległy znacznemu ograniczeniu w stosunku do zeszłego roku.
W 2013 r. 44% sieci handlowych (podobny odsetek jak w roku ubiegłym) planuje otworzyć 10 lub mniej sklepów w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Więcej niż w zeszłym roku, bo aż jedna trzecia sieci, planuje otworzyć między 11 a 30 sklepów, co stanowi ambitny, lecz realistyczny poziom ekspansji, biorąc pod uwagę jak trudno jest na wielu rynkach o najwyższej jakości powierzchnie handlowe. 20% międzynarodowych najemców ma plany rozwoju zakrojone na szeroką skalę i w 2013 r. planuje otworzyć ponad 30 sklepów – taki zamiar w ubiegłym roku zadeklarowało 25% z nich.
“Plany ekspansji międzynarodowych sieci handlowych na terenie Polski to dobre wieści dla właścicieli i deweloperów nowoczesnych powierzchni handlowych usytuowanych w galeriach i na ulicach handlowych. Wiele obiektów przechodzi obecnie rozbudowę lub modernizację, będą więc gotowe na przyjęcie nowych najemców. Jednak sieci z coraz większą uwagą dobierają lokalizacje swoich sklepów, woląc nawet latami poszukiwać idealnego miejsca dla nowego salonu, niż otworzyć go w lokalizacji, którą uznają za niedostatecznie dopasowaną do wizerunku ich marki” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.
fot. mat. prasowe
Outlet Park Szczecin
W obliczu wzrostu popularności i znaczenia handlu internetowego, CBRE zapytało też sieci handlowe o plany zwiększenia swojej obecności w tym kanale dystrybucji. Międzynarodowi najemcy aktywnie rozbudowują swoją dostępność na nowych rynkach – 40% z nich chce zwiększyć zasięg geograficzny swoich sklepów internetowych. W ubiegłym roku takie deklaracje składało zaledwie 28% sieci. W planach na 2012 r. sieci skupiały się bardziej na udostępnianiu większej ilości swoich produktów przez internet. Tylko 27% najemców nie deklaruje znaczących planów zwiększenia zdolności transakcyjnej online w 2013 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)