Kwalifikacje pracowników to niewiadoma
2012-11-28 08:58
Przeczytaj także: Kwalifikacje pracowników a popyt na rynku pracy
Najważniejsze wnioski z badań
- Bariery utrudniające popularyzację rozwiązań do analizy kwalifikacji pracowników. 43% przedsiębiorstw uważa, że główną barierę w tym zakresie stanowią koszty. Jednak potencjalne korzyści w postaci wzrostu rentowności i oszczędności, na które zwracali uwagę respondenci, mogą się okazać większe od tych kosztów. Respondenci wskazali też kolejne przeszkody w popularyzacji takich rozwiązań, a mianowicie brak wsparcia dyrekcji (32%) oraz brak umiejętności analitycznych (29%).
- Zwiększenie wydajności pracowników. Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej uważają „jakość procesu zatrudniania” za najważniejszy czynnik warunkujący zwiększenie wartości i wydajności pracowników (57%). Planowanie awansów i mobilność kadr są uważane za problem nieco mniej istotny ― tylko jedna czwarta (28%) przedsiębiorstw uznała uwzględnianie najwydajniejszych pracowników w planie awansów za najlepszy sposób na zwiększenie wydajności.
- Docenianie wartości danych. Wiele badanych przedsiębiorstw prawdopodobnie nie w pełni docenia wartość posiadanych danych ― poziom dostępu do wiarygodnych danych jest w tych firmach wyższy od znaczenia przypisywanego tym danym. Na przykład, podczas gdy „jakość procesu zatrudniania” jest uważana za ważny czynnik w zwiększaniu wydajności firmy, zdaniem większości przedsiębiorstw (58%) poziom dostępu do odpowiednich wiarygodnych danych nie jest wysoki w porównaniu z innymi podobnymi wskaźnikami. Ponadto 43% przedsiębiorstw zgadza się z opinią, że produktywność powoduje wzrost wydajności, jednak tylko 47% ma dostęp do takich danych.
- Poszerzanie kwalifikacji. Ukończenie wymaganych szkoleń jest uważane za najważniejszy czynnik z zakresu nauczania i rozwoju zawodowego (43%) warunkujący wzrost wydajności pracowników, przy czym dostęp do tego typu danych ma 59% respondentów. Źródła aż takiego zainteresowania tymi danymi tkwią prawdopodobnie w konieczności zaspokajania potrzeb wynikających z przepisów lub związanych z nadzorem wewnętrznym.
- Planowanie awansów. Mimo specyfiki dzisiejszego środowiska pracy, w którym pracownicy z łatwością zmieniają firmy i stanowiska, planowanie awansów i mobilność kadr są uważane za mniej istotny czynnik w zakresie zwiększania wydajności w Europie Zachodniej. Tylko jedna trzecia respondentów planuje zatrudnienie na wakujących stanowiskach kierowniczych pracowników już zatrudnionych w przedsiębiorstwie, podczas gdy 39% badanych przedsiębiorstw nie ma żadnych planów co do tego, kto powinien zająć kluczowe dla firmy stanowiska w przypadku ich ewentualnego zwolnienia.
Przeczytaj także:
Przekwalifikowanie zawodowe nieobce Polakom
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)