Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
2012-11-29 13:35
Przeczytaj także: Polska gospodarka internetowa 2011
I. WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH
Wyniki prezentuje się według wielkości przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa MAŁE to firmy, w których liczba pracujących wynosi 10-49 osób, przedsiębiorstwa ŚREDNIE – 50-249 osób, przedsiębiorstwa DUŻE – 250 i więcej osób.
Wyposażenie przedsiębiorstw w komputery
W 2012 r. udział przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w Polsce wyniósł 94,7% i nieznacznie spadł w porównaniu do roku poprzedniego (o 1,0 pkt proc.). Najwyższy odsetek przedsiębiorstw z dostępem do Internetu odnotowano w województwie mazowieckim (95,4%), natomiast najniższy – w województwie świętokrzyskim (90,3%).
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery według klas wielkości
W 2012 r. udział przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w Polsce wyniósł 94,7% i nieznacznie spadł w porównaniu do roku poprzedniego (o 1,0 pkt proc.).
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według województw
Najwyższy odsetek przedsiębiorstw z dostępem do Internetu odnotowano w województwie mazowieckim (95,4%), natomiast najniższy – w województwie świętokrzyskim (90,3%).
Wartość wskaźnika wyższą niż średnio w kraju osiągnięto w sześciu województwach.
Połączenia internetowe
Efektywna komunikacja możliwa jest dzięki odpowiednim łączom dostępowym, zwłaszcza szerokopasmowym. Sposób dostępu do Internetu jest coraz łatwiejszy. W dobie szybkiego rozwoju technicznego, korzystanie z Internetu odbywa się już nie tylko za pomocą tradycyjnego komputera PC, ale również poprzez telefon komórkowy.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające dostęp do Internetu według rodzaju łączy
Coraz częściej w przedsiębiorstwach korzysta się z Internetu poprzez łącze szerokopasmowe (81,9% przedsiębiorstw w 2012 r. wobec 77,5% w 2011 r.).
Coraz częściej w przedsiębiorstwach korzysta się z Internetu poprzez łącze szerokopasmowe (81,9% przedsiębiorstw w 2012 r. wobec 77,5% w 2011 r.). Mniej popularne są wąskopasmowe łącza bezprzewodowe, chociaż udział przedsiębiorstw korzystających z Internetu za ich pomocą również wzrósł w skali roku (o 4,7 pkt proc. do 25,4%). Naturalną tendencją związaną z rozwojem nowych technologii jest obserwowany spadek wykorzystania modemu analogowego lub cyfrowego.
Pracujący wykorzystujący komputery
Wzrasta odsetek pracowników, dla których komputer staje się narzędziem pracy. W 2012 r. udział pracowników wykorzystujących komputery w pracy wyniósł 42,8% (wobec 42,3% w 2011 r.), przy czym największy odsetek odnotowano w województwie mazowieckim (57,1%), a najmniejszy – w województwie warmińsko-mazurskim (29,4%).
fot. mat. prasowe
Pracownicy wykorzystujący komputery według województw
Wzrasta odsetek pracowników, dla których komputer staje się narzędziem pracy. W 2012 r. udział pracowników wykorzystujących komputery w pracy wyniósł 42,8% (wobec 42,3% w 2011 r.)
Do 2012 r. dystans między najniższym, a najwyższym wskaźnikiem zmniejszał się. Jednak w 2011 r. odsetek pracowników wykorzystujących komputery w województwie mazowieckim znacznie wzrósł, przy jednoczesnym spadku w województwie o najmniejszej wartości tego wskaźnika (warmińsko-mazurskim).
Strona WWW
Wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową systematycznie wzrasta. W 2012 r. wyniósł on 67,6% i był wyższy o 2,9 pkt proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową według klas wielkości
Wskaźnik przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową systematycznie wzrasta. W 2012 r. wyniósł on 67,6% i był wyższy o 2,9 pkt proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Biorąc pod uwagę fakt, iż rzetelna informacja na stronach internetowych podmiotów gospodarczych zwiększa szanse marketingowe, firmy coraz częściej prezentują swoje katalogi wyrobów i usług na stronach WWW, zastępując tym samym tradycyjną reklamę. W 2012 r. 51,4% przedsiębiorstw korzystało z tej formy prezentacji swoich wyrobów i usług (wobec 46,9% w 2011 r.). Często wykorzystywaną funkcjonalnością strony internetowej jest również zapewnienie ochrony danych osobistych lub homologacja bezpieczeństwa.
fot. mat. prasowe
Przeznaczenie stron internetowych w przedsiębiorstwach
Biorąc pod uwagę fakt, iż rzetelna informacja na stronach internetowych podmiotów gospodarczych zwiększa szanse marketingowe, firmy coraz częściej prezentują swoje katalogi wyrobów i usług na stronach WWW.
Handel elektroniczny
Wykorzystanie Internetu w handlu daje możliwość dotarcia do szerokiej grupy konsumentów, prezentacji własnych wyrobów i usług oraz umożliwia zawieranie transakcji zarówno krajowych, jak i transgranicznych.
Przedsiębiorstwa prowadzące handel za pośrednictwem sieci komputerowych częściej dokonywały zakupów niż sprzedaży. W 2011 r. prawie dwukrotnie więcej firm składało zamówienia przez Internet niż je otrzymywało.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa składające i otrzymujące zamówienia poprzez sieci komputerowe
Przedsiębiorstwa prowadzące handel za pośrednictwem sieci komputerowych częściej dokonywały zakupów niż sprzedaży. W 2011 r. prawie dwukrotnie więcej firm składało zamówienia przez Internet niż je otrzymywało.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)