Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
2012-11-29 13:35
Przeczytaj także: Polska gospodarka internetowa 2011
W okresie ostatnich pięciu lat największy wzrost dostępności do Internetu zaobserwowano w gospodarstwach domowych z dziećmi (o 30,1 pkt proc.). Ze względu na klasę miejsca zamieszkania odsetek gospodarstw domowych z Internetem najbardziej zwiększył się na obszarach wiejskich (o 30,0 pkt proc.), na których dostęp do Internetu jest najniższy.
W 2012 r. za najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu do Internetu w domu, tak jak przed rokiem, wskazano brak potrzeby korzystania z niego (57,2%). Drugim istotnym powodem był brak odpowiednich umiejętności (37,9%). Zbyt wysokie koszty sprzętu to również stosunkowo często wymieniana przeszkoda w posiadaniu dostępu do sieci w domu, jednak odsetek osób wskazujących tę barierę zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim (z 28,4% do 26,6%). Prawie 23% gospodarstw domowych nie posiadało dostępu do Internetu z powodu zbyt wysokich kosztów podłączenia do tej sieci.
fot. mat. prasowe
Powody braku dostępu do Internetu w domu
W 2012 r. za najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu do Internetu w domu, tak jak przed rokiem, wskazano brak potrzeby korzystania z niego (57,2%).
Wzrasta odsetek gospodarstw domowych korzystających z Internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe. W porównaniu do 2011 r. udział ten zwiększył się o 5,9 pkt proc. do 67,0%, przy czym tendencje wzrostową odnotowano we wszystkich analizowanych kategoriach.
fot. mat. prasowe
Szerokopasmowy dostęp do Internetu w gospodarstwach domowych
Wzrasta odsetek gospodarstw domowych korzystających z Internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe. W porównaniu do 2011 r. udział ten zwiększył się o 5,9 pkt proc.
W 2012 r. 87,8% gospodarstw domowych z dziećmi oraz ponad połowa gospodarstw bez dzieci posiadała w domu szerokopasmowe łącze internetowe (przed rokiem odpowiednio 81,7% i 51,0%).
Gospodarstwa domowe w dużych miastach i na terenach wysoko zurbanizowanych częściej posiadały szerokopasmowy dostęp do Internetu niż gospodarstwa na obszarach wiejskich i o niskim stopniu urbanizacji.
Miejsce korzystania z komputera i Internetu
Podobnie jak przed rokiem, w 2012 r. najwięcej osób korzystało z komputera i Internetu w domu (odpowiednio 61,1% i 59,3%). Ponad jedna piąta respondentów deklarowała użytkowanie z komputera i Internetu w miejscu pracy. Znaczny wzrost w skali roku zanotowano wśród osób korzystających z Internetu w innych miejscach publicznych – o 3,5 pkt proc. do 8,5%. Liczba osób korzystających z Internetu w mieszkaniach innych osób zwiększyła się o 2,2 pkt proc. do 12,3%.
fot. mat. prasowe
Odsetek osób korzystających z komputera/Internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy według miejsca
Podobnie jak przed rokiem, w 2012 r. najwięcej osób korzystało z komputera i Internetu w domu (odpowiednio 61,1% i 59,3%). Ponad jedna piąta respondentów deklarowała użytkowanie z komputera i Internetu w miejscu pracy.
Cele korzystania z Internetu
W okresie 5 ostatnich lat odsetki internautów wykorzystujących sieć w poszczególnych celach prywatnych systematycznie wzrastały. Jedynie odsetek osób korzystających z internetowych serwisów dotyczących usług związanych z podróżowaniem i zakwaterowaniem zmalał w 2012 r. i osiągnął poziom niższy o 1,6 pkt proc. niż w 2008 r.
fot. mat. prasowe
Osoby korzystające z Internetu w sprawach prywatnych w ciągu ostatnich 3 miesięcy
W 2012 r. ponad połowa osób korzystała z Internetu w celu wysyłania i odbierania poczty elektronicznej. Prawie 48% osób korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji o towarach i usługach.
Głównym powodem korzystania z Internetu jest nadal wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej oraz udział w czatach i forach dyskusyjnych. W 2012 r. ponad połowa osób korzystała z Internetu w celu wysyłania i odbierania poczty elektronicznej. Prawie 48% osób korzystało z Internetu w celu poszukiwania informacji o towarach i usługach. Udział w czatach deklarowało 42,9% respondentów (o 2,9 pkt proc. mniej niż przed rokiem), a blisko jedna trzecia populacji korzystała z usług bankowych oraz uzupełniała w Internecie wiedzę. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyło się wykorzystanie Internetu w celu sprzedaży towarów lub usług; wskaźnik ten nie przekroczył 10%.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)